5 błędów, które mogą utrudnić Ci osiągnięcie wymarzonej sylwetki

5 błędów, które mogą utrudnić Ci osiągnięcie wymarzonej sylwetki

Podobnie jak w każdej dziedzinie życia, tak w uprawianiu sportu możesz natknąć się na pułapki. W walce o idealną figurę nie ma ich może aż tak wiele, jak mogłoby Ci się wydawać, ale jest kilka, na które powinieneś uważać w szczególności.

1) Brak odpowiedzi na pytanie: „dlaczego?”.

Jeśli nie odkryjesz w sobie prawdziwego, szczerego powodu, dla którego chcesz ćwiczyć i zmieniać swoje ciało, możesz mieć poważny problem z motywowaniem się w dłuższej perspektywie. Za każdym celem musi podążać jakaś motywacja. A zatem – dlaczego ćwiczysz/zamierzasz ćwiczyć? Chcesz podobać się płci przeciwnej? Żądasz poklasku wśród przyjaciół i znajomych? Czy po prostu pragniesz być zdrowym i silnym człowiekiem? Nieważne, co Cię nakręca, coś jednak musi. Odnajdź w sobie ten główny, najważniejszy powód (Twoje największe, nieprzebrane źródło motywacji) i dąż do celu, mając go cały czas przed oczami!

2) Zbyt drastyczne zmiany w życiu.

Być może Ty też znasz kogoś, kto pewnego dnia podjął decyzję, że będzie ćwiczył, a następnego (lub jeszcze tego samego) kupił specjalistyczny sprzęt za kilkaset złotych, zamówił kilka książek o zdrowym żywieniu, przeczytał wszystkie dyskusje na forach o tym, jak ćwiczyć, zaś po miesiącu… przestał ćwiczyć. Jeśli chcesz osiągnąć wymarzone rezultaty, nie myśl w kategoriach „tu i teraz”, tylko spokojnie, stopniowo wprowadzaj kolejne modyfikacje, realizując długofalową strategię. Pójdź na swój pierwszy trening, spróbuj jeść więcej warzyw, zacznij pić większe ilości wody, wybierz się w wolny wieczór na zajęcia grupowe w klubie fitness… Jeśli przesadzisz z szybkością zmian (w tym tych mniej przyjemnych, jak rezygnacja z fast-foodów), możesz szybko stracić motywację.

3) Przesadnie wymagający plan treningowy.

Zanim zaczniesz ćwiczyć, porozmawiaj z kimś bardziej doświadczonym (na przykład z instruktorem w klubie) o tym, jak często, w jaki sposób i z jakim natężeniem powinieneś to robić. Weź pod uwagę, na jakim etapie jesteś. Jeśli nie uprawiałeś sportu od pół roku czy od roku, nie możesz nagle zacząć trenować, jakbyś był mistrzem świata! W ten sposób ryzykujesz utratą motywacji (czasową lub trwałą) oraz urazami (które powstrzymają Cię na jakiś czas od ćwiczenia). Stawiaj sobie realistyczne cele. Tak jak Rzymu nie zbudowano w ciągu jednego dnia, tak Ty nie osiągniesz wymarzonej sylwetki w ciągu tygodnia czy dwóch.

4) Nieumiejętność czerpania przyjemności z samego procesu.

To niemożliwe, abyś wyrobił w sobie długotrwały nawyk ćwiczenia, jeśli nie nauczysz się czerpania radości z samego ćwiczenia (trudniejsze zadanie), jak również z osiąganych stopniowo efektów (łatwiejsze). Ćwicz tak, jak lubisz. Nie zmuszaj się do określonego typu ćwiczeń tylko dlatego, że gdzieś przeczytałeś, iż jest on wyjątkowo skuteczny. Każda forma ruchu jest skuteczna, pod warunkiem, że uprawia się ją sumiennie i regularnie. Lubisz biegać? Wskakuj na bieżnię! Wolisz ćwiczenia grupowe? Proszę bardzo, masz ogromny wybór zajęć. Cieszą Cię głównie zajęcia siłowe? Śmiało, korzystaj z ciężarów. I waż się oraz mierz regularnie. Gwarantujemy Ci, że każdy krok do przodu (czy to pół kilograma mniej, czy pół centymetra więcej w bicepsie) da Ci duży zastrzyk motywacji!

5) Ćwiczenie z pominięciem diety.

Niezależnie od tego, czy chcesz zrzucić kilka kilogramów, wysmuklić brzuch, czy może wyrobić muskulaturę, musisz mieć na uwadze to, co wkładasz do ust. Jeśli będziesz jadł wszystko, nie zwracając uwagi na jakość, skład i kaloryczność pożywienia, na osiągnięcie celu będziesz musiał czekać dużo dłużej. Szczerze zachęcamy Cię do tego, abyś poczytał trochę o potrawach, które konsumujesz na co dzień, a także sprawdził, ile powinieneś spożywać kalorii w swojej sytuacji (tj. przy założonym celu, Twoim wzroście, wieku, wadze). W tej sprawie udaj się najlepiej na konsultację z dietetykiem (wystarczy jedno takie spotkanie raz na kilka miesięcy).

Zostaw Komentarz