Aktywność fizyczna to nie tylko trening

Gdy słyszymy określenie „aktywność fizyczna”, myślimy zwykle o wyciskaniu siódmych potów na siłowni. W efekcie zniechęcamy się na starcie i nie ruszamy się wcale. Jak znaleźć aktywność fizyczną w codziennych czynnościach?

Specjaliści z wielu dziedzin podkreślają znaczenie ruchu dla utrzymania zdrowia oraz sprawności fizycznej i psychicznej. Jednak aktywność to nie tylko „ćwiczenia”, które są zaplanowane i nastawione na konkretny cel.

Światowa Organizacja Zdrowia określa aktywność fizyczną jako ruch ciała wywołany przez mięśnie szkieletowe, który wymaga energii. Dlatego możemy zaliczyć do niej nie tylko zorganizowane zajęcia sportowe, ale również wiele codziennych czynności.

Czas nie jest wymówką

Według norm WHO zdrowa dorosła osoba powinna przeznaczać na umiarkowaną aktywność fizyczną przynajmniej po 30 minut 5 razy w tygodniu. Pierwsze, co przychodzi wszystkim teraz na myśl, to: „skąd wziąć tyle czasu?”. Wystarczy, że godziny spędzone przed telewizorem czy ekranem komputera zamienisz na ruch. Dopiero wtedy przekonasz się, ile czasu marnujesz na rzeczy, które nie przynoszą żadnej korzyści dla zdrowia.

Sprzątanie wyczynowe

Chociaż spalone kalorie nie powinny być najważniejszym celem aktywności fizycznej, to możemy dzięki nim doskonale zobrazować, jak wiele czynności składa się na codzienną dawkę wysiłku fizycznego. Wszystkie poniższe wartości spalonych kalorii odnoszą się 30-minutowej aktywności osoby o wadze 70 kg:

  • prace w ogrodzie (pielenie) – 172 kcal,
  • koszenie kosiarką spalinową – 167 kcal,
  • odśnieżanie przy pomocy łopaty – 223 kcal,
  • mycie samochodu – 167 kcal,
  • odkurzanie – 75 kcal.

Po schodach marsz!

Warto też w codziennych czynnościach znajdować okazję do wysiłku. Jak? Czekasz kilka minut przed drukarką lub ekspresem? Zrób kilka skłonów i rozciągnij kręgosłup. Wejdź do pracy lub mieszkania schodami, zamiast korzystać z windy. Rozmawiasz przez telefon – chodź po korytarzu. Może nie są to zbyt intensywne ćwiczenia, ale pozwolą przynajmniej rozruszać zesztywniałe przez siedzenie przy biurku ciało. Lubisz gry? Coraz częściej konsole do gier wykorzystują systemy, dzięki którym ruchami własnego ciała sterujemy postaciami. Podczas takiej rozgrywki można się naprawdę zmęczyć.

Zobaczcie, ile kalorii spala osoba ważąca 70 kg w ciągu 30-minut codziennych czynności:

  • wchodzenie po schodach – 425 kcal,
  • szybki marsz – 300 kcal,
  • powolny spacer – 90 kcal,
  • prasowanie – 131 kcal,
  • gotowanie – 59 kcal,
  • zmywanie naczyń – 72 kcal.

Warto też zainstalować na swoim telefonie aplikację, która będzie liczyła kroki – dzięki temu łatwiej kontrolować własną aktywność fizyczną. Dorosły człowiek powinien codziennie przejść minimum 10 tys. kroków. Staraj się kontrolować swoją aktywność. Odbierz darmowe zaproszenie do Zdrofitu i zacznij już dziś. Pamiętaj: Twoje zdrowie jest w Twoich rękach.

Zostaw Komentarz