Alkohol i dieta – czy to dobre połączenie?

zdrofit_blog_800x525_pko_180130

Okres karnawału otwiera wiele możliwości do beztroskiego imprezowania. Jeśli odżywiasz się zdrowo i dbasz o swoje ciało, na pewno jesteś nastawiony na wiele wyrzeczeń. Będąc na diecie, nie możesz bez konsekwencji częstować się niezdrowymi przekąskami. Prawdziwym problemem może okazać się rezygnacja z alkoholu. Oczywiście jego spożywanie nie jest kategorycznie zabronione – w końcu wszystko jest dla ludzi. Musisz mieć jednak świadomość, że picie alkoholu może zniszczyć efekty, które już osiągnąłeś.

Zagrożenie 1 – kaloryczność

Czysty alkohol jest bardzo kaloryczny (1g to około 7kc), a dodatkowo kalorie te nie przynoszą naszemu organizmowi żadnych wartości odżywczych. Alkohol przyjmujemy w formie płynu, a co za tym idzie, pomimo dużej dawki kalorii, nie poczujemy się syci. Najbardziej kaloryczne jest piwo (200-400 kalorii). Kaloryczność napoju alkoholowego podnoszą także słodkie napoje, dlatego kolorowe drinki z sokami i syropami są również ryzykownym wyborem. Oczywiście te 200, czy nawet 400 pustych kalorii jednorazowo nie sprawi, że przytyjemy. Tylko czy udaje Wam się skończyć konsumpcję na jednym drinku lub piwie? 😉

Zagrożenie 2 – pobudzony apetyt

Niektórzy nie potrafią sobie wyobrazić picia alkoholu bez słonych przekąsek. Dzieje się tak w dużej mierze dlatego, że alkohol pobudza nasz apetyt. Szczególnie pijąc piwo mamy niepohamowaną ochotę na zjedzenie czegoś tłustego lub słonego – czyli niezdrowego i wysokokalorycznego. Kiedy jesteśmy w towarzystwie znajomych, ciężko oprzeć się pokusie zjedzenia takich przekąsek, a stopniowa utrata samokontroli nie zagwarantuje silnej woli przy suto zastawionym stole.

Zagrożenie 3 – zwolniony metabolizm

Co się dzieje z naszym metabolizmem po spożyciu alkoholu? Trawienie alkoholu powoduje tworzenie się aldehydu octowego – toksycznej substancji, którą wątroba chce zwalczyć w pierwszej kolejności, zapominając o trawieniu innych substancji. Proces spalania pożywienia zostaje spowolniony na rzecz czynności metabolicznych alkoholu, co sprzyja magazynowaniu się tkanki tłuszczowej.

Jak osiągnąć kompromis?

Jeżeli nie potrafisz wyeliminować alkoholu podczas diety, postaraj się wybrać „mniejsze zło”. Najlepszym wyborem będzie wytrawne wino, które jest najmniej kaloryczne i dostarcza wartościowe dla naszego organizmu przeciwutleniacze. Jeśli stawiasz na mocny alkohol, np. wódkę, wyeliminuj słodkie napoje. Do popijania sięgnij po wodę z cytryną i miętą. Z całą pewnością zrezygnuj z picia drinków. Miłośnikom kolorowych trunków jako alternatywę proponujemy szprycer (białe wino pół na pół z wodą gazowaną, miętą i mrożonymi owocami). Największym wyzwaniem będzie zrezygnowanie z podjadania podczas picia alkoholu. Aby nie czuć głodu, zanim sięgniesz po alkohol, zjedz pełnowartościowy posiłek. Możesz również zabrać ze sobą zdrowe przekąski lub zaproponować miejsce, w którym bez problemu zamówisz niskokaloryczne jedzenie.

Efekt następnego dnia

Przyczyną złego samopoczucia dzień po wypiciu alkoholu jest fakt, że alkohol odwadnia organizm i pozbawia go składników mineralnych. Aby tego uniknąć, pomiędzy porcjami alkoholu, należy pić duże dawki wody. Jeśli czujesz się świetnie, mimo wszystko bądź czujny – alkohol zachęca do złych wyborów także następnego dnia! Apetyt i uczucie pragnienia są wzmożone, dlatego budząc się z suchością w ustach, marzysz o szklance zimnej słodkiej coli, tostach z serem i jajecznicą na boczku, a następnie paczce chipsów i kolejnym piwie, konsumowanych przez cały dzień w łóżku. Nie marnujcie tego dnia i nie dajcie się oszukać tym sygnałom – wasz organizm dzień po spożyciu alkoholu najbardziej potrzebuje witamin i minerałów, które zostały wypłukane poprzedniego wieczoru. Pełnowartościowe śniadanie da Ci więcej energii niż fast food, a może zmotywuje Cię nawet do odwiedzenia siłowni? 😉

Jeśli potrafisz obejść się bez alkoholu, to wspaniale. Jeśli nie, ustal sobie z góry, na jakie ustępstwa w tej kwestii możesz sobie pozwolić. Umiar i rozsądek są w tej kwestii najważniejsze. A może podzielisz się z nami swoimi sposobami na racjonalne spożywania alkoholu podczas diety?
www.zdrofit.pl

zdrofit_blog_800x525_170824

Jak wytrwać na diecie?

Zostaw Komentarz