Cała prawda o jajkach. Czy są szkodliwe? Czy warto je jeść?

Cała prawda o jajkach. Czy są szkodliwe. Czy warto je jeść

Jajka regularnie bywają przedmiotem debaty dietetyków, naukowców oraz osób zainteresowanych zdrowym stylem życia. Jaki jest stan tej debaty na dzień dzisiejszy? Przyjrzyjmy się faktom dotyczącym jajek. Czy warto mieć je w swojej diecie?

Przez lata jajka były uznawane za składnik diety w dużej mierze przyczyniający się do wzrostu poziomu cholesterolu w organizmie. Jednak po czasie okazało się, że tłuszcz z jajek nie jest głównym winowajcą. Są nim tłuszcze nasycone, które spożywamy, jedząc pełnotłuste produkty mleczne czy tłuste mięsa. A jajka to przede wszystkim źródło wielu substancji odżywczych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju organizmu czy wzrostu mięśni. Jakie są główne dobrodziejstwa wynikające z jedzenia jajek? Popatrzmy:

  • Wysokiej jakości białka z jajek pomagają w rozwoju mięśni. Jeśli ćwiczysz siłowo i chcesz poprawić swoją muskulaturę, koniecznie powinieneś włączyć je na stałe do swojej diety. Podobnie, jeśli zależy Ci na ograniczeniu utraty mięśni, do której dochodzi u osób w wieku średnim i starszych.
  • Białka pochodzące z jajek pomogą Ci także, jeśli jesteś na diecie redukcyjnej albo chcesz utrzymać swoją wagę. Jedzenie ich pozwala utrzymać przez dłuższy czas uczucie sytości oraz pożądany poziom energii. To wszystko pomoże Ci w zdobyciu bądź utrzymaniu wymarzonej sylwetki.
  • Jajka to także bogate źródło witamin i składników mineralnych. Jedząc je, dostarczasz do organizmu witaminę A, E, D i K oraz B2 i B12, a także kwas pantotenowy, fosfor, potas, wapń, żelazo i magnez.
  • Występująca w jajkach cholina wspiera prawidłowe funkcjonowanie umysłu. Pomaga zachować strukturę błon komórkowych w mózgu i jest głównym składnikiem neuroprzekaźników, które odpowiadają za przekazywanie informacji pomiędzy mózgiem, nerwami oraz mięśniami.
  • Pozyskiwanie choliny z jajek jest także wskazane dla kobiet w ciąży. Składnik ten pomaga w prawidłowym rozwoju mózgu płodu oraz zmniejsza szansę powstawania wad wrodzonych. Wystarczą cztery jajka, aby dostarczyć do organizmu całą dawkę choliny, wskazaną kobietom w ciąży oraz karmiącym piersią.
  • Zawarta w żółtkach jaj luteina pomaga zapobiegać zwyrodnieniom plamki żółtej, które w następstwie prowadzą do postępującego z wiekiem osłabienia narządu wzroku. Ponadto chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB.

Jak więc widzisz, nie takie jaja straszne, jak malowano je jeszcze kilka lat temu. Jeśli obawiasz się cholesterolu, to zastanów się raczej nad ograniczeniem spożycia pełnotłustych produktów mlecznych oraz tłustych mięs. A jaja jedz śmiało – jedno lub dwa dziennie (najlepiej ugotowane, a nie smażone). W ten sposób osiągniesz wszystkie wspomniane w tym artykule korzyści.

Zostaw Komentarz