Czy ćwiczenia w klubie fitness są przeznaczone dla seniorów?

Czy ćwiczenia w klubie fitness są przeznaczone dla seniorów

Jeżeli czytasz ten artykuł, to zapewne nie jeden raz zastanawiałeś się, dla jakiej grupy wiekowej przeznaczone są zajęcia fitness. Być może cieszysz się emeryturą (lub w twoim otoczeniu są osoby w tym wieku) zastanawiając się jednocześnie, czy czasem nie jest za późno na rozpoczęcie przygody z treningami.

Wszelka aktywność fizyczna jest dla seniorów jak najbardziej zalecana, ponieważ ćwiczenia w tym wieku:

  • Pomagają na dłużej zachować sprawność;
  • Wpływają pozytywnie na koordynację ruchową;
  • Pomagają zachować prostą postawę oraz zwiększają zakres ruchomości stawów;
  • Dodają siły i energii (mięśnie w starszym wieku wiotczeją i stają się coraz słabsze, dlatego należy je regularnie wzmacniać);
  • Wzmacniają układ kostny;
  • Poprawiają kondycję;
  • Pomagają walczyć z wieloma chorobami oraz z otyłością;
  • Skutecznie poprawiają samopoczucie i pozwalają na dłużej zachować młodość.

Wybierając rodzaj aktywności fizycznej dla seniorów należy pamiętać, że nie każdy trening będzie w tym wieku odpowiedni. Dla osób aktywnych i wysportowanych większość zajęć sportowych nie będzie stanowić problemu, jednak osoby rozpoczynające treningi dopiero na emeryturze powinny zacząć od prostych, spokojnych ćwiczeń i dopiero stopniowo, bardzo powoli zwiększać ich intensywność i stopień skomplikowania.

W każdym przypadku rozpoczęcie treningów należy skonsultować najpierw z lekarzem. Specjalista stwierdzi, czy nie mamy przeciwwskazań do wykonywania danych ćwiczeń, oraz pomoże dobrać najlepszy dla nas rodzaj aktywności fizycznej.

W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszą się pilates i joga, czyli zajęcia przeznaczone dla niemal każdej grupy wiekowej. Niemniej jednak coraz większe zainteresowanie wzbudzają treningi oparte na tańcu i poruszaniu się w rytm muzyki, bowiem oprócz korzyści dla ciała przynoszą również korzyść dla ducha – poprawiają humor i zapewniają fantastyczne samopoczucie. Na szczęście w dzisiejszych czasach wszystkie kluby fitness stoją dla seniorów otworem, a w wielu z nich organizowane są specjalne zajęcia dla seniorów, dzięki czemu masz pewność, że trening będzie odpowiednio dostosowany do twoich potrzeb i możliwości.

Bardzo dobrym rozwiązaniem dla seniorów (zwłaszcza tych dopiero rozpoczynających swoją przygodę z fitnessem) jest trening z trenerem personalnym, który pomoże dobrać najlepszy rodzaj aktywności fizycznej oraz pokaże, jak prawidłowo i bez ryzyka kontuzji wykonywać ćwiczenia. Dodatkowo trener personalny zadba o odpowiednie tętno podczas treningów oraz stopniowo, w spośob bezpieczny dla zdrowia, będzie zwiększać intensywność ćwiczeń.

Jeżeli nie możesz wziąć udziału w zajęciach w klubie fitness, postaraj się zadbać o dobrą formę w inny sposób. Możesz np. regularnie (kilka razy w tygodniu) wybierać się na długie marsze (polecamy nordic walking, czyli marsz z kijkami) lub ćwiczyć w domu w rytm ulubionej muzyki. Pamiętaj jednak (zarówno w klubie fitness jak i podczas samodzielnych ćwiczeń), aby dobrać rodzaj aktywności fizycznej do stanu zdrowia i zawsze wykonywać przed treningiem rozgrzewkę, a po ćwiczeniach rozciągnąć mięśnie.

Zostaw Komentarz