Jak często ćwiczyć? Więcej niekoniecznie znaczy lepiej!

Jak często ćwiczyć. Więcej niekoniecznie znaczy lepiej

Podstawowym błędem popełnianym przez osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z regularną aktywnością fizyczną, jest stworzenie zbyt intensywnego planu treningowego. Wbrew pozorom zbyt częste treningi mogą przynieść więcej szkody niż pożytku – więcej nie zawsze znaczy lepiej!

Niestety, zapominają o tym nawet doświadczeni sportowcy­-amatorzy, posiadający długi staż treningowy. Określając liczbę dni treningowych w ciągu tygodnia, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka kwestii:

  • cel, który chcemy osiągnąć,
  • staż treningowy,
  • wiek,
  • możliwości fizyczne,
  • ilość wolnego czasu.

Równie istotna jest świadomość, że wszelkie zmiany, które zachodzą w ludzkim organizmie na skutek treningów, wynikają z jego zdolności do adaptacji – zjawiska wykorzystywanego w procesie treningowym do kształtowania konkretnych zdolności motorycznych, np. wytrzymałości, a także budowy tkanki mięśniowej czy redukcji tkanki tłuszczowej. Świadomy dobór liczby dni treningowych w ciągu tygodnia pozwala wykorzystać zjawisko adaptacji w sposób optymalny i szybciej uzyskać oczekiwane rezultaty.

Warto zdawać sobie sprawę, że większość zmian adaptacyjnych zachodzi nie podczas treningu, a w okresie regeneracji. W zależności od typu, intensywności oraz objętości pracy, okres regeneracji może ulec wydłużeniu lub skróceniu. Jako że wymienione wyżej parametry wynikają z celu treningowego, liczba dni treningowych w ciągu tygodnia także jest uzależniona od postawionego celu.

Na potrzeby niniejszego artykułu przyjmijmy, że naszym celem treningowym jest utrata zbędnych kilogramów. Zdaniem duńskich naukowców, wystarczy ćwiczyć codziennie przez około 30 minut, aby po krótkim okresie zaobserwować redukcję wagi (źródło)!

Jak to możliwe?

Badania nad optymalnym czasem treningów zostały przeprowadzone na grupie 60 dorosłych mężczyzn. Przez 90 dni jedna trzecia badanych ćwiczyła codziennie przez godzinę, druga grupa wykonywała o połowę krótsze ćwiczenia, zaś trzecia – nie ćwiczyła wcale. Wyniki były zaskakujące.

Dane gromadzone przez cały okres badania wykazały, że pół godziny treningu o średnim stopniu intensywności w ciągu dnia daje takie same rezultaty, co wykonywanie intensywnych treningów trwających 60 minut. Co więcej, intensywne ćwiczenia wcale nie powodują szybszego odchudzania. Oba warianty treningowe są równie wydajne zarówno, jeśli chodzi o ilość spalanych kalorii, jak i objętość tkanki tłuszczowej. W czasie 90-­dniowego eksperymentu osoby z obydwu grup straciły po 4 kg tkanki tłuszczowej,

Koordynatorzy badania twierdzą, że osoby ćwiczące pół godziny każdego dnia wykonują pracę z większą energią niż osoby trenujące godzinę. Co więcej, osoby trenujące przez 60 minut spalą wprawdzie więcej kalorii, ale w niedługim czasie spożyją obfitszy posiłek niż osoby ćwiczące mniej intensywnie. Jeżeli chcesz zatem trenować, rób to z głową!

Zostaw Komentarz