Czym są superfoods i jaki mają wpływ na nasz organizm?

Czym są superfoods i jaki mają wpływ na nasz organizm?

Nie od dzisiaj wiadomo, że najlepszym lekarstwem dla człowieka jest właściwie zbilansowana dieta. Ostatnimi czasy głośno zrobiło się o tzw. superfoods. Ich fenomen polega na tym, że posiadają niezbędne dla organizmu składniki, a przy tym są w pełni naturalne.

Do superżywności zaliczane są produkty wyróżniające się zawartością cennych składników, m.in. witamin, antyoksydantów i minerałów. Na liście odnajdziemy artykuły, z których korzystamy na co dzień. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy z tego, że sięgamy po „naturalne leki”, zapobiegające różnego rodzaju chorobom i dolegliwościom. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, o jakich produktach mowa oraz jakie korzyści przyniesie Ci ich spożywanie, zapraszamy do lektury.

Super, czyli jakie?

O tym, czy określony artykuł spożywczy można zaliczyć do superfoods, decyduje przede wszystkim jego zawartość. Produkty z listy bogate są w składniki o szczególnych własnościach (m.in. innymi witaminy, minerały, antyoksydanty, enzymy, białka, kwasy tłuszczowe oraz błonnik pokarmowy). Działanie superpokarmów przed umieszczeniem ich na liście musi zostać potwierdzone badaniami naukowymi.

Jak się okazuje, produktów tych jest naprawdę dużo. Każdy z nich posiada indywidualne nieocenione własności. Dowiedziono, że superfoods mają rzeczywisty wpływ na nasze zdrowe – pomagają zapobiegać i leczyć choroby, takie jak alergie, nadciśnienie, cukrzyca, wszelkiego rodzaju zaburzenia pracy serca, a nawet nowotwory. Jadłospis, w którym znajdą się te produkty, oddziałuje również na nasze samopoczucie. Mamy więcej energii, jesteśmy w większym stopniu odporni na stres czy depresję, nie dotyka nas bezsenność.

Lokalne czy orientalne?

Jak już wspomnieliśmy, większość super produktów jest nam dobrze znana. Są to między innymi: czosnek, szpinak, buraki, brokuły, dynie, orzechy, nasiona roślin strączkowych, a także jabłka czy śliwki.

Szczególną popularnością cieszy się czosnek – jego działanie prozdrowotne znane jest od bardzo dawna. W jego składzie odnaleźć można flawonoidy, uczestniczące w procesie wytwarzania glutationu. Jest on substancją, która pomaga neutralizować, a następnie usuwać toksyny z naszego organizmu. Warto wiedzieć również, iż spożywanie czosnku wpływa na zmniejszanie stężenia cholesterolu oraz ciśnienia tętniczego krwi. Zwalcza również ryzyko wystąpienia zakrzepów i chorób nowotworowych. Już nasze babcie wiedziały o jego działaniu uodparniającym.

Zainteresowaniem cieszą się również lokalne jabłka (stanowią źródło wielu przydatnych substancji, takich jak witamina C, antocyjany i pektyny). Jedzenie jabłek przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów, chorobom serca, a także nowotworom. Dodatkowo łagodzą one objawy astmy i alergii. Dobrą renomę mają także tzw. zielone warzywa (np. szpinak, brokuły). Produkty te są przede wszystkim łatwo dostępne. Posiadają wiele składników odżywczych (m.in. przeciwutleniacze, enzymy oraz wiele witamin i minerałów). Według najnowszych badań naukowych, ich regularne spożywanie obniża ryzyko zawałów oraz nowotworów. Oprócz tego wspierają one działanie mózgu, układu nerwowego oraz pokarmowego.

Na uwagę zasługują także egzotyczne warzywa, owoce i algi, widniejące na liście. Wśród nich wymienia się przede wszystkim jagody Goji. Stanowią one bogate źródło witamin C, A, B1, B2, B6 oraz E. W ich skład wchodzą również antyoksydanty. Ich regularne spożywanie spowalnia procesy starzenia się oraz zapobiega chorobom.

Warto wspomnieć również o działaniu aloesu, kojarzonego głównie z kremami. On także został uznany za jeden z superfoods. Posiada czynniki antybiotykowe, aminokwasy, składniki mineralne i enzymy. Używany jest najczęściej jako środek nawilżający, lek na oparzenia, rany, trądzik oraz różnego rodzaju wypryski. Zawiera między innymi związki siarki. Sok z aloesu alkalizuje przewód pokarmowy, zapobiegając zakwaszeniu, czyli głównej przyczyny niestrawności, zgagi oraz wrzodów żołądka.

Superfoods bez dwóch zdań warto się zainteresować. Ich regularne spożywanie może stać się przyczyną poprawy twojego stanu zdrowia oraz samopoczucia. Oczywiście skonstruowanie diety opartej wyłącznie na nich jest niemożliwe. Ich uwzględnienie w jadłospisie przyniesie jednak wyłącznie pozytywne efekty. Dołączenie do tej diety aktywności fizycznej może stać się twoim kluczem do sukcesu.

zdrofit_blog_800x525_170824

Jak wytrwać na diecie?

Zostaw Komentarz