Dieta czy trening – co szybciej spala tkankę tłuszczową?

Dieta czy trening - co szybciej spala tkankę tłuszczową

Chcesz pozbyć się kilku nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, co wybrać – dietę czy ćwiczenia? Wybór wcale nie jest taki prosty, poniżej przedstawiamy więc zalety i wady obu opcji.

Dieta mająca na celu zrzucenie kilogramów, bez połączenia jej z odpowiednią aktywnością fizyczną, musi dostarczać organizmowi mniej kalorii niż ten potrzebuje do codziennego funkcjonowania. W przeciwnym wypadku o zgubieniu tkanki tłuszczowej możemy zapomnieć. Czy jednak taka dieta jest dobrym rozwiązaniem?

  • Stosując restrykcyjną, niskokaloryczną dietę stosunkowo szybko pozbędziesz się nadprogramowych kilogramów, jednak efekt ten może być nietrwały, o czym poniżej.
  • Pozornym plusem może być okoliczność, iż nie potrzebujesz wygospodarować dodatkowego czasu na treningi. Niestety organizm poddany restrykcyjnej diecie, aby zaadaptować się do nowych warunków, szybko przyzwyczaja się do mniejszych racji żywnościowych. To może spowodować, iż w pewnym momencie – pomimo przestrzegania diety – przestaniesz tracić na wadze.
  • Musisz pamiętać o możliwości wystąpienia znanego wszystkim efektu jojo, czyli wahań masy ciała. Pomimo diety przybierasz na wadze, nie mówiąc już o tym, co dzieje się z Twoją wagę, gdy zaczynasz jeść trochę więcej niż podczas bardzo restrykcyjnej diety.
  • Niskokaloryczna dieta może niestety osłabiać organizm, powodować przemęczenie oraz spadek formy. Dodatkowo z powodu małych ilości pożywienia dostarczanych organizmowi może się zdarzyć, że nie będziesz pokrywać pełnego zapotrzebowania organizmu na witaminy oraz makro i mikroelementy niezbędne dla zachowania zdrowia. Skutkować to może różnymi zaburzeniami, od wypadania włosów i problemów z cerą do nawet zaburzeń miesiączkowania u kobiet.

Czy lepszym rozwiązaniem wydaje się zatem trening? Należy jednak pamiętać, iż aby trening był skuteczny, musi być wykonywany regularnie, co najmniej 3 razy w tygodniu przez co najmniej 30-40 minut.

  • Ćwiczenia bardzo skutecznie spalają tkankę tłuszczową (o ile oczywiście są dobrze dobrane i właściwie wykonywane), jednak na efekty trzeba czekać nieco dłużej niż przy restrykcyjnej diecie, są one jednak dużo trwalsze.
  • Aby móc regularnie ćwiczyć, potrzebujesz paru godzin czasu wolnego w tygodniu. Jednak jest to inwestycja nie tylko w utratę wagi, ale też w dobrą kondycję, samopoczucie i zdrowy kręgosłup (zwłaszcza dla osób prowadzących siedzący tryb życia). Trening rozwija mięśnie, wysmukla i ujędrnia ciało. Pamiętaj, że nawet najlepsza dieta nie zapewni tych dodatkowych efektów.
  • Trening poprawia nastrój i dodaje energii, dieta natomiast często osłabia i wpływać może na pogorszenie nastroju (w końcu nie dojadasz i często chodzisz głodny;)
  • Sama aktywność fizyczna nie przyniesie jednak spektakularnych efektów, jeżeli nie będziesz przestrzegać zdrowej diety. Nie chodzi nam jednak o restrykcyjne liczenie kalorii i odmawianie sobie prawie wszystkiego, tylko o wyeliminowanie słodyczy, tłustych potraw i niezdrowych słonych przekąsek, a włączenie do niej dużo świeżych warzyw, pełnoziarnistego pieczywa i makaronów, oraz białka (chude mięso, nabiał). Chodzi po prostu o to, aby racjonalnie planować zdrowy jadłospis oparty na jak najmniej przetworzonych, pożywnych i jak najzdrowszych produktach.

Sama dieta przyniesie szybki efekt, jednak minusy takiego rozwiązania mogą przeważać nad korzyściami. W przypadku treningu natomiast kompleksowo poprawiasz stan swojego zdrowia i zyskujesz o wiele więcej niż tylko smukłą i szczupłą sylwetkę, ale pod jednym warunkiem – musisz racjonalnie układać swój jadłospis, ponieważ nawet najlepsze ćwiczenia zakończone słodkim deserem z bitą śmietaną nie dadzą żadnych efektów!

Zostaw Komentarz