Dlaczego warto pić koktajle proteinowe?

Dlaczego warto pić koktajle proteinowe

Koktajle proteinowe (czyli po prostu koktajle białkowe) są cennym źródłem białka, które jest podstawowym budulcem naszego organizmu. Polecane są zwłaszcza osobom trenującym, ponieważ osoby te mają zdecydowanie zwiększone zapotrzebowanie na białko. 

Podstawowym składnikiem takich koktajli jest oczywiście białko dostarczane pod postacią mleka lub innych produktów nabiałowych, takich jak jogurt naturalny czy kefir, albo mleko sojowe. Uzupełnieniem natomiast są dodatki owocowe lub warzywne oraz produkty zbożowe (takie jak np. płatki owsiane). Dzięki temu taki koktajl jest cennym źródłem nie tylko białka, ale także węglowodanów, witamin i składników mineralnych.

Po treningu …

Podczas intensywnego treningu dochodzi do rozkładu białek ustrojowych. Dlatego po jego zakończeniu należy uzupełnić straty białka wywołane aktywnością fizyczną, aby organizm mógł zregenerować uszkodzone podczas treningu tkanki oraz rozpocząć proces budowy nowych, w tym zwłaszcza tkanki mięśniowej. Jeżeli zatem zależy nam na jak najlepszych efektach ćwiczeń, po intensywnym treningu należy wypić koktajl białkowy (najlepiej w ciągu pierwszych 30-40 minut po treningu). Taki koktajl najlepiej przygotować samemu w domu, mamy wtedy gwarancję jakości dodanych składników i dobrze wiemy, co znajduje się w jego składzie. Jeżeli jednak nie mamy czasu lub możliwości, a zależy nam na jak najlepszych efektach ćwiczeń, możemy od czasu do czasu sięgnąć po gotowy koktajl proteinowy (sprawdzając wcześniej koniecznie jego skład!) .

Najprostsze sposoby na przygotowanie pożywnego koktajlu proteinowego to:

  • Porcja białka, np:
  1. białko serwatkowe + woda/woda z kokosa/mleko sojowe
  2. ser twarogowy/serek wiejski + mleko;
  3. maślanka + jogurt naturalny;
  4. kefir + jogurt typu greckiego
  • Porcja owoców, np:
  1. dojrzały banan – słodki owoc dostępny przez cały rok!;
  2. truskawki/maliny/jagody/jeżyny/borówki amerykańskie – zimą mogą być mrożone;
  3. dla miłośników egzotycznych smaków: mango/ananas
  • Może być również porcja warzyw, np:
  1. szklanka świeżego szpinaku/natka pietruszki/świeża bazylia
  2. korzeń selera naciowego;
  3. świeży sok z buraka/marchewki;
  • Ewentualnie dodatki zbożowe – najlepsze będą płatki owsiane zalane wcześniej niewielką ilością gorącej wody, lub orzechy albo płatki migdałowe;
  • Jeżeli już musimy dosłodzić nasz koktajl (bo np. owoce były bardzo kwaśne), dodajmy odrobinę (!) miodu albo syropu z agawy.
  • Wszystkie składniki (dobrane według własnych upodobań) wsypujemy do kielicha blendera (większe owoce kroimy najpierw na małe kawałki) i blendujemy. Latem dla orzeźwienia można dodać do koktajlu kilka kostek lodu. Koktajl można też “doprawić” odrobiną cynamonu albo świeżej mięty.

Co ważne, owoce dodane do koktajlu (takie jak maliny, borówki, jeżyny, aronia, czarna porzeczka) są cennym źródłem antyoksydantów, które dodatkowo przyczyniają się do zwiększenia tempa regeneracji organizmu po treningu. Węglowodany natomiast dodadzą nam energii.

… jak i przed treningiem!

Koktajle białkowe można pić również przed treningiem. Ich lekka konsystencja nie obciąży żołądka i nie spowoduje uczucia ciężkości. Dostarczymy natomiast naszemu organizmowi cennego paliwa do wzmożonego wysiłku fizycznego i zabezpieczymy się przed spalaniem tkanki mięśniowej. Ponadto koktajl proteinowy stanowi – dla osób zabieganych – świetną alternatywę dla pełnowartościowego posiłku przed treningiem.

Zostaw Komentarz