Istota posiłku potreningowego

zdrofit_blog_800x525_170424

Bez względu na to, czy chcesz schudnąć czy przybrać na masie, bardzo ważnym elementem Twojej diety jest posiłek potreningowy. Niekiedy jest on bagatelizowany przez początkujących sportowców. Tym, co powinno znaleźć się na naszych talerzach po wysiłku fizycznym, jest uzależnione od rodzaju, długości oraz celu ćwiczeń, jakie wykonujemy.

Dlaczego powinniśmy jeść po ćwiczeniach?

Po każdym treningu powstaje tzw. okno anaboliczne i trwa ok 2–3 godziny. Wtedy nasze ciało najskuteczniej przyswaja wszystkie dostarczone mu składniki odżywcze. Dzięki nim możemy sprawić, że efekty naszych ćwiczeń zostaną zintensyfikowane. W trakcie dużego wysiłku w naszym organizmie powstają niedobory, które należy uzupełnić.
Podczas ćwiczeń wyczerpujemy glikogen mięśniowy, czyli zmagazynowane w organizmie węglowodany – nasze źródło energetyczne. Bez glikogenu mięśniowego, nasz organizm nie jest w stanie efektywnie spalić tkanki tłuszczowej i rozbudować mięśni.
Odpowiedni posiłek spożyty w oknie anabolicznym powoduje, że nasze mięśnie regenerują się i rozrastają.

Co jeść?

Po intensywnym wysiłku najlepiej uzupełnić białko i węglowodany. Białko to główny budulec mięśni, a węglowodany dostarczają im energię. Węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym uzupełniają wspomniany wyżej glikogen, który jest tak ważny, aby przyspieszyć naszą regenerację. Przykładowo, możemy więc zjeść koktajl złożony z banana i mleka lub jogurtu naturalnego, albo ryż z warzywami i indykiem. Porcje zależą od tego, czy jesteśmy wytrenowanymi sportowcami, czy też ćwiczymy sporadycznie. Unikać natomiast powinniśmy spożywania tłuszczów, ponieważ spowalniają one wchłanianie węglowodanów.

Kiedy jeść?

Posiłek powinniśmy spożyć w przeciągu 1,5 h po treningu. Jeżeli jesteśmy nastawieni na szybką budowę mięśni, lepiej spożyć go szybciej, gdy przepływ krwi jest jeszcze zwiększony. W przypadku, gdy po ćwiczeniach spożywamy odżywkę białkową, posiłek możemy odłożyć w czasie.
Posiłek potreningowy jest niezbędny, gdyż dostarcza nam energii i przyspiesza naszą regenerację. Zbilansowane danie zniweluje zmęczenie. Dobrze przygotowane danie może być nagrodą za siódme poty, które wylałeś na siłowni! Nie musisz mieć wtedy wyrzutów sumienia 😉
Więcej na temat odżywiania dowiesz się na spotkaniu z jednym z naszych trenerów personalnych. Sprawdź ofertę na www.zdrofit.pl!

1 Comments

  1. Marcionos pisze:

    Posiłek potreningowy to najważniejszy posiłek, musimy wtedy dostarczyć, uzupełnić straty glikogenu, czyli spożyć odpowiednią ilość węglowodanów oraz białka, w stosunku 70% węgli oraz 30% białka.

    Nigdy nie zapominajmy o tym posiłku, najlepiej na trening zabrać shake proteinowego + 2 banany 😉

Zostaw Komentarz