Jak korzystać z sauny? Jaki ma ona wpływ na twój organizm?

Jak korzystać z sauny?

Coraz częściej słyszy się o dobrodziejskim wpływie sauny na organizm. Podkreślane jest przede wszystkim jej oddziaływanie na skórę oraz system odpornościowy. W rzeczywistości lista jej zalet okazuje się znacznie dłuższa.

Z prototypów sauny korzystali już starożytni. Jak dowodzą badania archeologiczne, w VII wieku przed naszą erą odbywały się pierwsze kąpiele cieplne. Przeprowadzali je Scytowie w namiotach wyposażonych w paleniska (rozgrzewano na nich kamienie, które następnie polewano wodą, aby wytworzyć parę). Około I wieku p.n.e. zwyczaj dotarł do Rzymu, gdzie zaczęto budować słynne na całym świecie termy. W Polsce sauny zaczęły powstawać znacznie później. Ich prototypy pojawiły się na terenie kraju około IX-X w. n.e., ukazując liczne zalety kąpieli cieplnych. Obecnie wizyta w saunie stanowi jedną z ulubionych metod relaksacyjnych wielu osób (szczególnie sportowców). Określa się ją mianem terapii dla ciała i ducha.

Wizyta w saunie – to musisz wiedzieć

1. Jak długo?

Wizyta w suchej saunie polega na naprzemiennej zmianie temperatury ciała przy wykorzystaniu gorącego, suchego powietrza oraz zimnej kąpieli wodnej. Duży wpływ na osiągnięte w zabiegu efekty ma również powietrze o bardzo dużej wilgotności oraz ujemnej jonizacji. W zależności od samopoczucia, a także stanu fizycznego i zdrowotnego oraz stopnia adaptacji osoby korzystającej z sauny, przewiduje się następujący czas jednorazowej kąpieli cieplnej: 8 – 12 minut (15 w przypadku osoby korzystającej z zabiegów już od pewnego czasu). Po wyjściu z pomieszczenia należy skorzystać z zimnego natrysku. Ta zimna kąpiel powinna trwać również 8-12 minut (po ostatnim wyjściu ok. 20). Całość powtarzamy 2-3 razy.

2. Ciepło – zimno

Dla skuteczności kąpieli w saunie, należy obmyć się ciepłą wodą jeszcze przed rozpoczęciem pierwszej fazy cyklu (dotyczy to również osób, które wzięły prysznic w domu), a następnie dokładnie wytrzeć. Dzięki temu proces pocenia będzie jeszcze efektywniejszy. Kiedy wchodzisz do kabiny po raz pierwszy, usiądź na najniższych ławach. Z rozpoczęciem kolejnych faz cyklu przenoś się coraz wyżej. Przy suficie temperatura dochodzi zazwyczaj do 120 stopni.

3. Uzupełnianie płynów

Płyny uzupełnić powinieneś podczas ostatniego chłodzenia. Staraj się nie pić przy każdym wyjściu z kabiny – w ten sposób możesz pozbawić sensu całą kąpiel. Jeżeli na bieżąco będziesz popijał wodę, płyny dopiero wypocone z komórek będą równolegle uzupełniane. Utrudni to proces efektywnego oczyszczania organizmu, a dokładniej mówiąc, uniemożliwi usunięcie wody wraz z toksynami i metabolitami zawartymi w przestrzeni międzykomórkowej.

4. Sauna a wysiłek

Kąpiel cieplna wpływa na regenerację mięśni po wysiłku fizycznym. Zanurzenie w zimnej wodzie po wcześniejszej wizycie w kabinie pozwala na skrócenie czasu, którego potrzebują na odpoczynek oraz redukcję powstałych mikrouszkodzeń. Zwiększona zostaje również ich wydajność. Warto pamiętać jednak o tym, że wizyta w saunie jest dużym obciążeniem dla organizmu. Ze względu na to zabieg stosuje się po aktywności fizycznej. Odradzany jest szczególnie sportowcom, którzy lada dzień planują start w zawodach. Odstęp czasowy powinien wówczas wynosić minimum 3 dni.

Coś dla ciała…

Wizyta w saunie jest nie tylko doskonałą okazją, aby odprężyć umysł i „wypocić” cały stres. Warto podkreślić również jej, udowodniony naukowo, prozdrowotny wpływ na nasz organizm. Wielu lekarzy wskazuje tego rodzaju zabiegi między innymi jako uzupełnienie leczenia farmakologicznego osób cierpiących na astmę. Powietrze wdychane przez chorych powoduje rozszerzenie oskrzeli, a co za tym idzie, ułatwia oddychanie, poprawia stopnień ukrwienia dróg oddechowych i dotlenienie organizmu (u osób cierpiących na ostrą astmę, wizyta w saunie powinna zostać skonsultowana z lekarzem prowadzącym). W prowadzonych badaniach wykazano również wpływ sauny na poprawę zdolności antyoksydacyjnych organizmu, krążenia krwi, pracę układu hormonalnego oraz zmniejszenie poziomu kwasu moczowego. Ciekawy jest również fakt wzrostu poziomu odporności na ból oraz niskie temperatury.

Dla wielu osób interesujący może być również bezpośredni wpływ kąpieli cieplnych na sylwetkę. Wizyty w saunie mają odzwierciedlenie między innymi w przyspieszeniu przemiany materii oraz poprawie wyglądu skóry. Tego rodzaju zabiegi mogą okazać się kluczem do sukcesu dla osób walczących z cellulitem.

Niestety, oprócz dobroczynnego wpływu na nasze zdrowie wizyty w saunie mogą spowodować również jego pogorszenie. Jeżeli prowadzisz długotrwałe leczenie, powinieneś skonsultować kąpiel cieplną z lekarzem.

Wizyty w saunie mogą pomóc przetrwać nam jesienną chandrę. Relaksująca kąpiel w gorącym powietrzu pomoże nam odegnać wszelkie niepotrzebne myśli na bok, a przy tym przyniesie również korzyści dla naszego zdrowia. Tego rodzaju odpoczynek polecamy w szczególności osobom trenującym. Dzięki kąpielom cieplnym znacznie szybciej ustaną wszelkiego rodzaju mikrourazy.

Zapraszamy do saunowania w naszych klubach! 🙂

Zostaw Komentarz