W jakim wieku rozpocząć treningi fitness?

W jakim wieku rozpocząć treningi fitness

W zdrowym ciele zdrowy duch! A im wcześniej zadbasz o swoje zdrowie, tym lepiej. Uczenie dzieci dobrych nawyków żywieniowych i edukacja przez sport powinny zatem rozpocząć się już na najwcześniejszym etapie życia. Oczywiście, aby uzyskać satysfakcjonujące efekty konieczne jest dostosowanie poziomu wysiłku fizycznego do możliwości malucha i danego etapu rozwoju. 

Wbrew pozorom na zajęcia fitness mogą uczęszczać nie tylko osoby dorosłe i pragnące wyrzeźbić swoje ciało, ale także maluchy. Oczywiście zajęcia dla najmłodszych nie mają na celu budowania wytrzymałości fizycznej, a poprawę zdolności motorycznych oraz interakcji międzyludzkich. W specjalnej przestrzeni przeznaczonej dla dzieci można biegać rzucać piłką czy też ćwiczyć koordynację ruchów – wszystko pod okiem wykwalifikowanych trenerów.

Przedszkole – szkoła podstawowa – gimnazjum 

Dzieci w wieku przedszkolnym, świadome własnego ciała, mogą wykonywać ćwiczenia z udziałem skakanki czy specjalnej gumy, a także rozpocząć swoją przygodę z pływaniem. Kiedy dziecko ukończy już szósty rok życia można rozpocząć zorganizowane zajęcia z planami treningowymi.

Pociechy w wieku wczesnoszkolnym i gimnazjalnym są już wystarczająco duże, aby kierować własnymi treningami, i rozumieją, jak ważna jest sprawność fizyczna. Oprócz aktywności na siłowni uczęszczają wszak na zajęcia wychowania fizycznego w szkole, zatem są wystarczająco zdyscyplinowane, aby towarzyszyć mamie i tacie w czasie wykonywania niektórych ćwiczeń i wspólnie wspinać się, pływać czy też uprawiać sporty grupowe.

Szkoła średnia 

Okres przejściowy między gimnazjum a szkołą średnią jest dużym wyzwaniem dla rodziców. Nastolatkowie chcą bowiem uniezależnić się od mamy i taty, dlatego wspólne wypady do klubu fitness nie są raczej dobrym pomysłem. Warto jednak naprowadzić dziecko na właściwe tory i podsunąć mu kilka możliwości na pozaszkolną aktywizację, np. bieganie, aerobik czy pływanie. Kształtowanie dobrych nawyków jest niezwykle cenne i procentuje w przyszłości. Rodzice powinni zatem świecić przykładem i proponować aktywności, które nie okażą się zbyt obciążające dla organizmu. Świetnym pomysłem są, np. ćwiczenia o charakterze ogólnorozwojowym, wykonywane z niewielkimi obciążeniami. Aby mieć pewność, że technika ćwiczeń jest prawidłowa, można zapisać dziecko na kurs pod okiem profesjonalnego trenera.

Ćwiczenia samodzielne czy w grupie?

Dzieciństwo i wiek nastoletni to czas, który powinien być poświęcony na opanowanie właściwej techniki ćwiczeń. Właściwe podciąganie na drążku, rytmiczne wykonywanie przysiadów czy pompek, może uchronić młodych sportowców przed powstawaniem wad postawy. Z tego względu warto pomyśleć o zapisaniu dziecka na zajęcia zorganizowane pod okiem trenera, który pokaże jak wyglądają ćwiczenia.

Trening siłowy można ukierunkować po ukończeniu przez nastolatka 15 roku życia. W żadnym wypadku nie dążymy jednak do upadków mięśniowych czy wykonywania superserii. Niezalecane jest również wykonywanie ćwiczeń izolowanych na mięśnie brzucha. Nie podajemy także nastolatkowi suplementów diety. Wszelkie działania rodziców powinny być konsultowane z trenerami fitness.

Zostaw Komentarz