Koniec z cukrem

zdrofit_blog_800x525_ala_180803

Znacie powiedzenie: cukier – biała śmierć? Mało kto nie lubi słodyczy, ponieważ cukier uzależnia. Działa na mózg podobnie jak najbardziej uzależniające substancje – kokaina czy heroina. Dlatego tak trudno nam się oprzeć ulubionemu batonowi czy słodzonym napojom. Dlaczego jednak warto skończyć z cukrem? Argumenty są niepodważalne!

Wędrówka cukru po organizmie

Po spożyciu dużej ilości cukru nagle we krwi wzrasta poziom glukozy. Jeśli dzienny pobór cukru jest powyżej zapotrzebowania, wątroba się nim wypełnia i powiększa. Nadmiar glikogenu w formie kwasów tłuszczowych wraca do naszego organizmu i odkłada się w najmniej aktywnych miejscach: na brzuchu, biodrach i piersiach.
Później kwasy tłuszczowe dostają się do nerek czy serca i osłabiają ich funkcje. Wtedy pojawiają się problemy z ciśnieniem krwi, układem krążenia czy układem nerwowym. Nadmiar cukru wpływa niekorzystnie na pracę trzustki, która odpowiada za produkcję insuliny, tym samym powodując cukrzycę, otyłość, choroby serca, miażdżycę, problemy z wątrobą.

Smutne statystyki

Z raportu Europejskiego Towarzystwa Diabetologicznego wynika, że od 1980 do 2014 roku niemal czterokrotnie wzrosła na świecie zachorowalność na cukrzycę – ze 108 mln do 422 mln przypadków. W Europie na cukrzycę choruje już 60 mln ludzi, czyli 9,2% populacji, w Polsce – około 3 mln osób.

Dziękuję, nie słodzę!

Jeśli myślisz, że nie słodząc herbaty czy kawy lub nie jedząc słodyczy unikasz cukru, to jesteś w błędzie! Cukier jest wszędzie – także w chlebie, wędlinach, konserwach, jogurtach. Producenci żywności używają taniego cukru rafinowanego, którego jakość pozostawia wiele do życzenia. Cukier rafinowany to puste kalorie! Pamiętajmy jednak, że produkty słodzone cukrem trzcinowym, miodem czy syropem klonowym też do najzdrowszych nie należą.
Jeśli nie możemy oprzeć się słodyczom, używajmy naturalnych słodzików: ksylitolu lub stewii. Ksylitol to cukier alkoholowy pozyskiwany z brzozy. Zawiera ok. 40% mniej kalorii niż sacharoza i posiada bardzo niski indeks glikemiczny. Stewia swoją słodycz zawdzięcza z kolei obecności glikozydów stewiolowych, które są od około 320 razy słodsze od sacharozy. Co ciekawe, charakteryzuje się prawie zerową kalorycznością.

Jak walczyć z uzależnieniem?

Słodkie przekąski są dla nas często formą nagrody: po dobrze wykonanym zadaniu, po ciężkim treningu czy po ciężkim dniu w pracy. Cukry są oczywiście źródłem energii dla naszego organizmu, jednak przy dobrze zbilansowanej diecie, owoce i warzywa dostarczą nam wystarczającą ich ilość.
Nasze organizmy przyzwyczaiły się do słodkiego smaku, dlatego tak ciężko zrezygnować nam z cukru. Dlatego nagłe i całkowite rzucenie produktów zawierających cukier, może wywołać nieprzyjemne objawy – bóle głowy, wahania nastrojów, przygnębienie. Warto więc zastosować metodę małych kroków i stopniowo wykluczać cukier z diety.
Przede wszystkim zrezygnuj z gazowanych napojów, soków ze sklepu, słodyczy, słodkich jogurtów, wysoko przetworzonej żywności. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, batonika zastąp owocem. Zwracaj uwagę na skład pozornie zdrowych produktów, np. musli często jest słodzone. Pamiętaj także o ograniczeniu cukru w diecie dziecka – im później pozna słodki smak, tym lepiej. Oczywiście trzeba zachować rozsądek i uczyć dziecka świadomych wyborów – aby, gdy nie mamy nad tym kontroli, nie rzuciło się na słodycze. Zresztą, dlaczego sami jemy to, czego zabraniamy najmłodszym? Zanim sięgniesz po coś słodkiego, napij się wody i zaczekaj 10 minut. Wtedy zwiększa się szansa, że bardziej świadomie podejmiesz decyzję o zjedzeniu kolejnego kawałka słodkiej czekolady.

Zostaw Komentarz