Letnia dieta? Owoce i warzywa!

zdrofit_blog_800x525_dki_190715_01

Lato to wspaniały czas dla naszego organizmu. Dodatnie temperatury i ładna pogoda zachęcają do aktywnego wypoczynku, a promienie słoneczne pozytywnie wpływają na nasz organizm. Jakby tego było mało, w sklepach i na targach możemy przebierać w sezonowych warzywach i owocach, które mają liczne właściwości zdrowotne!

Owocowy zawrót głowy

Nie ma większego przysmaku latem niż świeże, soczyste owoce. Są one nie tylko doskonałym źródłem witamin i minerałów, ale także doskonale zaspokajają “sezonowe” potrzeby naszego organizmu. Latem jesteśmy bardziej narażeni na zwiększone pragnienie – wysokie temperatury powodują, że woda z nas szybciej odparowuje. Warto wtedy sięgnąć po arbuzy i melony, które skutecznie nawodnią nasz organizm i zapewnią uczucie sytości. Oprócz tego dostarczą cenne składniki odżywcze – wzmacniający serce likopen, witaminy A i C oraz kwas foliowy. Kupując arbuzy pamiętajmy aby kierować się kolorem – im czerwieńsze tym lepsze!

Również owoce jagodowe takie jak truskawki, maliny, jagody i porzeczki powinny na stałe zagościć w naszym letnim menu. Oprócz oczywistych walorów smakowych, mają one doskonały wpływ na nasz organizm – dostarczają m.in cennych przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki, przyczyniające się do rozwoju chorób nowotworowych. Z kolei czarne jagody, dzięki wysokiej zawartości flawonoidów i antocyjanów, doskonale wpływają na wzrok.

Soczyste brzoskwinie i morele z kolei są bogate w karoten, który pomaga chronić skórę przed działaniami promieni UV oraz wspomaga proces opalania.

zdrofit_blog_800x525_dki_190715_02

 Zdrowie z warzywniaka

Z podobnych względów latem warto sięgnąć po marchew, która oprócz karotenu zawiera wspomagający trawienie błonnik. Latem powinniśmy też zwiększyć ilość pomidorów w naszej diecie – to doskonałe źródło m.in. witaminy C i potasu, który świetnie wpływa na nasze serce i układ krążenia. Dania obiadowe możemy uzupełnić o brokuły i kalafiory. Te pyszne warzywa to prawdziwa bomba witaminowa – są niezwykle bogate w witaminy z grupy B1, B2, PP, a także wapń, fosfor, żelazo i magnez.

Oczywiście forma podania zależy tylko od naszych preferencji i wyobraźni – możemy pić świeżo wyciskane soki, zjadać pyszne sałatki czy przygotowywać warzywa na ciepło. Ważne żeby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych i przygotować go na nadchodzące zimne miesiące.

zdrofit_blog_800x525_dki_190715_03

 Kolorowe menu

Eksperci od żywienia dzielą owoce i warzywa na pięć grup kolorystycznych. Grupa zielona obejmuje m.in. ogórki, szpinak, brokuły i sałatę. W grupie czerwonej znajdują się pomidory, papryka, jabłka, granaty i truskawki. Banany, ananasy, marchewki i melony to umieszczono w trzeciej grupie – żółto-pomarańczowej. Czwarta, biała grupa, obejmuje takie warzywa i owoce jak kalafiory, cebulę, czosnek i kapustę pekińską. Ostatnia jest grupa czarna, w skład której wchodzą m.in. bakłażany, borówki i czarne porzeczki.

Przygotowując swój letni jadłospis warto pamiętać, żeby wykorzystywać w nim składniki z różnych grup kolorystycznych. Zalecane jest nawet żeby codziennie zjadać 5 porcji warzyw i owoców – po jednej z każdej grupy. Dzięki temu nasze menu nie będzie monotonne i dostarczymy organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Zdrowa dieta, pełna warzyw i owoców na pewno pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie i doda nam sił. Nie zapominajmy też o regularnym odwiedzaniu klubów Zdrofit – zbilansowane posiłki w połączeniu z ćwiczeniami potrafią zdziałać prawdziwe cuda! Na zdrowie!

 

2 Comments

  1. Inka pisze:

    Całkiem ciekawe informacje:) Mam też pytanie Staram się nieco zapanować nad wypadaniem włosów. I jednym z elementów jest zmiana dieta. Mój dotychczasowy jadłospis był… straszny:).. No ale wprowadzam zmiany. Lato to najlepszy czas na to. Przechodząc do właściwego pytania. Które z letnich, ale też wczesnojesiennych warzyw i owoców warto włączyć do jadłospisu, żeby powstrzymać wypadanie włosów? Słyszałam, że na pewno kalafior, bo ma w sobie sporo siarki, a to przecież budulec włosów. Podrzucicie jakieś ciekawe pomysły?:))

  2. Zdecydowanie! Latem mamy o wiele większy wybór świeżych warzyw i owoców, więc aż szkoda nie skorzystać!

Zostaw Komentarz