Mity fitnessu – część 3

Mity fitnesu - część III

Czy dzięki ćwiczeniom na siłowni możemy trwale przyspieszyć procesy metaboliczne organizmu? Czy pływanie na basenie pozwala szybko zredukować tkankę tłuszczową? Jak ćwiczyć, aby czuć się dobrze i mieć doskonałe samopoczucie? Jeżeli nie znasz odpowiedzi na większość z tych pytań bądź nie jesteś przekonany co do słuszności własnych opinii, zapraszamy do kolejnego odcinka naszego cyklu o mitach fitnessu. Życzymy miłej – i pożytecznej – lektury!

Mit numer 7: Ćwiczenia aerobowe przyspieszają przemianę materii na długi czas

Stwierdzenie, że aerobik przyspiesza tempo metabolizmu jest mocno przesadzone. Tempo przemiany materii wzrasta wyłącznie podczas treningu, a po jego zakończeniu wraca do poprzedniego poziomu. Jeżeli zależy Ci na wielogodzinnym przyspieszeniu tempa metabolizmu, spróbuj intensywnych ćwiczeń siłowych albo popularnych ostatnimi czasy treningów kardio. Istotą treningów wytrzymałościowych jest pobudzenie serca do wytężonej pracy, skutkiem czego może pompować więcej krwi bogatej w tlen. Proces przyczynia się do lepszego dotlenienia organizmu, a co za tym idzie – poprawy ogólnego samopoczucia, zmniejszenia ryzyka chorób układu krążenia oraz zwiększenia efektywności przemian metabolicznych w organizmie.

Mit numer 8: Pływanie to najlepszy sposób na redukcję wagi

Pływanie i ćwiczenia na basenie wspomagają wprawdzie odchudzanie, ale nie mogą być traktowane jako aktywność, dzięki której skutecznie spalamy kalorie. Jako że w wodzie nie działa grawitacja, nawet osoby o dużej nadwadze mogą wykonywać ruchy, które w normalnych okolicznościach przychodzą im z trudem – siła wyporu sprawia, że ciało jest lżejsze i zużywa do pracy mniej energii niż podczas treningów „na lądzie”, np. biegu.

Warto jednak zauważyć, że woda stwarza opór, wymuszając tym samym użycie sporej siły i dokładniejsze wykonywanie ruchów. Z tego względu w czasie pływania nie osiągamy zawrotnych prędkości, ale za to rozwijamy siłę mięśni, a sylwetka nabiera harmonijnych kształtów. Aktywność w wodzie zwiększa także pojemność płuc oraz tzw. tonus mięśniowy.

Dużym błędem popełnianym przez początkujących pływaków jest jednak pochłanianie sporej ilości kalorii zaraz po wyjściu z basenu – wilczy apetyt to niepożądany skutek pływania w chłodnej wodzie, dlatego jeżeli zależy Ci na osiągnięciu jak najlepszych efektów, staraj się miarkować racje żywnościowe po sesji basenowej.

Mit numer 9: Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą przyczynić się do powiększenia biustu

Oczywiście istnieją ćwiczenia na biust, niemniej ich celem nie jest powiększenie piersi, ale zwiększenie ich jędrności. Wzmacniając mięśnie klatki piersiowej, piersi uniosą się i wydadzą pełniejsze – rozmiar miseczki pozostanie jednak taki sam. Jako że piersi są zbudowane głównie z tłuszczu, a nie mięśni, jedynym sposobem na ich trwałe powiększenie jest wykonanie operacji plastycznej. Po co jednak sięgać po tak inwazyjne metody, skoro możemy wyćwiczyć mięśnie piersiowe i uzyskać ładny kształt? Wystarczą już dwa treningi tygodniowo po ok. 10 powtórzeń, aby mięśnie wzmocniły się w ciągu kilku miesięcy. W czasie wykonywania ćwiczeń warto korzystać z półkilogramowych hantli.

Oprócz ćwiczeń dedykowanych warto skupić się na wzmocnieniu mięśni pleców i kręgosłupa odpowiedzialnych za utrzymanie odpowiedniej postawy.

Linki do wszystkich odcinków cyklu:

zdrofit_blog_800x525_171005

Jak planować treningi?

Zostaw Komentarz