Pierwsze buty do biegania

zdrofit_blog_800x525_170315

Bieganie to idealne uzupełnienie treningu na siłowni i szansa na poprawę wyników w sportach, które u nas trenujecie. Pytanie tylko, w czym biegacie.

Dobór odpowiedniego obuwia to kluczowa sprawa w tym sporcie. Od niego zależy wygoda podczas treningu, która przekłada się na jego jakość i wytrwałość w ćwiczeniach. Nie chcemy przecież odpaść po drugim wyjściu, ani tym bardziej zrobić sobie krzywdy.

Co robią buty?

Zadaniem buta biegowego jest ochrona stóp, nóg, a po części całego ciała, przed niechcianymi uderzaniami o ziemię oraz wspomaganie ustawienia naszego ciała. Większość osób zaczynających przygodę z bieganiem spada na piętę (zwróć uwagę na wielkość podeszwy w tym miejscu, jeśli zauważysz ten problem), dlatego wartość buta treningowego to w ponad połowie część amortyzująca piętę.

Klasyfikacja butów biegowych

Klasyfikacja butów biegowych może być różna, ze względu na czynniki, które bierzemy pod uwagę. Wyróżniamy buty treningowe (na nich się skupimy) i startowe, o których nie będziemy dziś pisać, bo nie należą do tych, które wybiera się na początku przygody z tym sportem.
Dalej wyróżniamy buty szosowe, terenowe i ewentualnie na bieżnię, czyli podział uwzględniający podłoże, po którym się poruszamy. Ale, tak naprawdę to tego, który z nich będzie najlepszy dojrzejecie później, a teraz zastanówcie się nad sprawą najważniejszą – cechami biomechanicznymi buta, kształtem stopy i stylem biegu.
Producenci obuwia biegowego wyróżniają cztery typy stopy: supinująca / neutralna, oraz lekko, średnio lub mocno pronująca. W praktyce oznacza to, albo uginanie kostki do środka w czasie biegu – pronacja, albo bieganie na zewnętrznej części stopy – supinacja.
Warto sprawdzić, do której z tych grup należymy przed pójściem do sklepu, wtedy będziemy pewni jaki typ buta będzie nam odpowiadał. Prosta domowa metoda, jeśli nie mamy możliwości sprawdzenia starcia podeszwy na sportowych butach, to zmoczenie stopy i odciśnięcie jej na kartce papieru. Ten wzór pokaże nam jak rozkłada się ciężar ciała na stopie, czyli też w bucie. Jeśli podamy ten parametr (na przykład w formie zdjęcia) w profesjonalnym sklepie, to nasze szanse na idealne buty do biegania wzrosną kilkukrotnie

Inne czynniki

Kolejnym istotnym czynnikiem jest nasza waga. Jeśli należysz do osób cięższych lub większych, to wybierz buty bardzo dobrze amortyzowane i wspierające. Duże obciążenie stóp podczas biegu może też pogłębiać niektóre zachowania stopy (pronację). Poza tym sami producenci określili przedziały wagowe, dla których dedykowane są materiały, z których wykonana jest podeszwa. Stabilizujący element znajduje się w bucie na środku podeszwy pod podbiciem stopy. Odpowiada on za równowagę podczas biegu, ale z drugiej strony, im jest on mniejszy tym bardziej zwinnie możemy się w butach poruszać.

Pamiętajcie – kilka przebieżek w tygodniu sprawi, że fitness czy cross training przestaną być aż tak męczące kondycyjnie, a bieżnie znajdziecie w każdym z naszych klubów!

www.zdrofit.pl

Zostaw Komentarz