Początki są trudne, ale powroty jeszcze trudniejsze

poczatki sa trudne

Początki są trudne, ale powroty jeszcze trudniejsze

Każdy kiedyś zaczynał przygodę z aktywnością fizyczną. Na początku, nastawieni na szybkie efekty ćwiczymy zwykle za dużo i zbyt intensywnie. Wtedy jesteśmy szczególnie narażeni na kontuzje. W zależności od urazu, konieczna może być nawet kilkumiesięczna przerwa w treningach. Jak później wrócić do ćwiczeń?

Z badania „Jak zdrowo ćwiczą Polacy” przeprowadzonego przez IQS na nasze zlecenie, wynika, że aż 43% częstych i 29% sporadycznych bywalców klubów fitness przetrenowuje się w imię osiągnięcia idealnych kształtów. Co 3. z nich uważa, że jeśli ktoś nie daje z siebie wszystkiego podczas treningu, to po prostu traci czas. Przetrenowanie może mieć poważne skutki, o czym pisaliśmy już na naszym blogu. Brak rozsądnego planu treningowego i odpoczynku może być przyczyną kontuzji, a co za tym idzie, konieczna może być dłuższa przerwa ćwiczeniach.
Zresztą nie tylko kontuzje związane z narządami ruchu mogą pokrzyżować nasze plany treningowe. Przerwę w dotychczasowej aktywności fizycznej może wymusić na nas choroba, a nawet zwykłe przeziębienie czy grypa. No i co wtedy?

Głodni endorfin

Nagłe zaprzestanie treningów z pewnością spowodowuje spadek nastroju. Musisz się na to przygotować. Twój organizm prawdopodobnie przyzwyczaił się już do wysiłku fizycznego i potężnej dawki endorfin po nim. Poza tym zajęcia na siłowni wpisane były już w Twój plan dnia i tygodnia. Teraz, gdy nie możesz ćwiczyć, ewidentnie będzie Ci czegoś brakować.
Spróbuj wykorzystać ten czas na aktywności, na które nie miałeś/aś do tej pory czasu. Nadrób zaległe lektury, spotkaj się ze znajomymi, zaplanuj urlop. Poza tym, żeby wrócić do aktywności fizycznej po kontuzji, zwykle konieczna jest rehabilitacja. To też będzie dla Ciebie jakaś forma wysiłku – takiego na jaki możesz sobie w danej chwili pozwolić.

Krok po kroku

Pamiętaj, żeby słuchać zaleceń lekarza lub rehabilitanta i dawkować sobie wysiłek na tyle, ile to możliwe. Daj sobie czas. Jeśli nie chcesz „powtórki z rozrywki” w postaci szybkiego nawrotu (i pogłębienia) kontuzji, rozpocznij treningi stopniowo. Na początek wybierz mniej obciążające ćwiczenia, np. na basenie, jazdę na rowerze czy spacery. Udowadnianie sobie i innym, że nic się nie stało, nie ma sensu. Twoje zdrowie musi stać na pierwszym miejscu.

To tylko osłabienie?

Intensywne treningi, czy tego chcemy czy nie, narażają nas na osłabienie odporności. Dlatego w sezonie jesienno-zimowym szczególnie powinniśmy o siebie dbać. Choroba może jednak dopaść nawet najbardziej odpornych. Na czas powrotu do zdrowia lepiej zrezygnować z treningów. To, kiedy można wrócić do ćwiczeń, to kwestia bardzo indywidualna. Jedno jest pewne: do wysiłku na pełnych obrotach organizm musi ponownie się przystosować.
Najpierw postaraj się wrócić do ilości treningów (o umiarkowanej intensywności). Następnie stopniowo wydłużaj czas aktywności. Gdy osiągniesz ten sprzed choroby, powróć do normalnej intensywności. Oczywiście wszystko rób rozważnie i nie przeholuj. W tym czasie szczególnie zadbaj o regenerację i zdrowe posiłki. Wysypiaj się i unikaj osób, od których możesz się ponownie zarazić.

Wyeliminuj przyczynę

Gdy będziesz już gotowy/a do powrotu na salę treningową, zastanów się, co było przyczyną Twoich problemów. Może zapominasz o odpoczynku między treningami? Może nie masz dobrze zbilansowanej diety? A może wreszcie warto udać się do lekarza i wykonać podstawowe badania? Twój organizm przez choroby czy kontuzje daje Ci informację, że coś jest nie tak. Nie ignoruj tych sygnałów.
Pamiętaj również, żeby swój organizm traktować kompleksowo. Wykonywanie tych samych ćwiczeń przez cały czas i obciążanie jednej partii ciała nie jest bezpieczne dla zdrowia. Twoje ciało to system naczyń połączonych – pamiętaj o tym!

Zostaw Komentarz