Proste plecy – jak zadbać o prawidłową postawę?

Proste plecy - jak zadbać o prawidłową postawę

Osoby prowadzące siedzący tryb życia często mają problem z utrzymaniem prawidłowej postawy. Na skutek spędzania wiele godzin każdego dnia siedząc przy biurku lub przed ekranem komputera zaczynają nas boleć plecy i kark, a mięśnie odpowiedzialne za prawidłową postawę ulegają osłabieniu, Wpływa to niekorzystnie nie tylko na nasz wygląd, ale przede wszystkim na nasze zdrowie.

Aby temu zaradzić, warto wprowadzić w życie poniższe zasady:

  1. Przez cały dzień – niezależnie od tego, czy stoisz czy siedzisz – napinaj lekko mięśnie brzucha i delikatnie ściągaj łopatki. Dzięki temu wyrobisz nawyk trzymania pleców prosto, a dodatkowo zadbasz o płaski brzuch i wzmocnisz mięśnie górnych partii ciała.
  2. Zadbaj o postawę podczas pracy przy biurku: dostosuj wysokość krzesła do blatu biurka oraz ustaw prawidłowo monitor komputera. Jeżeli pracujesz przy laptopie i wymusza to bardzo duże nachylenie pleców, rozważ postawienie laptopa na specjalnej podstawce i kupno przenośnej klawiatury. Jeżeli ciągle zapominasz o właściwej postawie, przyklej w widocznym miejscu małe karteczki przypominające o trzymaniu pleców prosto 😉
  3. Zainwestuj w dobre krzesło do pracy z komputerem. Krzesło powinno być odpowiednio wyprofilowane i podtrzymywać odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Jeżeli jednak nie możesz sobie na to pozwolić, zaopatrz się w specjalne ergonomiczne podpórki podtrzymujące plecy.
  4. Podczas siedzącej pracy rób regularne przerwy. Wstań od biurka, przejdź parę kroków, rozprostuj plecy i ręce oraz rozciągnij mięśnie. Zrób też kilka głębokich wdechów. Taka przerwa wpłynie korzystnie nie tylko na mięśnie pleców, ale również na wzrok oraz ogólną wydajność organizmu.
  5. Bądź aktywny fizycznie. Wystarczy dłuższy spacer kilka razy w tygodniu – chodzi o to, aby jak najmniej czasu wolnego spędzać w pozycji siedzącej. Jeżeli natomiast masz więcej czasu i chęci ….
  6. …wzmacniaj mięśnie pleców. Większość popularnych aktywności fizycznych zarówno w plenerze jak i w klubach fitness będzie wpływać na poprawienie stanu mięśni pleców. Najlepiej jednak wybierać te ćwiczenia, które szczególnie angażują mięśnie górnej części ciała. Im bardziej wyrobisz mięśnie w tej części ciała, tym łatwiej będzie ci utrzymać prostą postawę.
  7. W czasie wolnym również pamiętaj o prostej postawie. Jeżeli korzystasz z laptopa, nie kładź go na brzuchu, tylko na stole lub biurku, abyś mógł zachować pozycję siedzącą. Również oglądając telewizję staraj się unikać leżenia w poskręcanej pozycji na kanapie, ponieważ może to skutkować uciążliwymi bólami pleców i mięśni karku.

Zostaw Komentarz