Przetrenowanie – jak go uniknąć i jak pokonać

zdrofit_blog_800x525_170928_1

Przetrenowanie może przytrafić się każdemu. Początkujący przeceniają swoje siły i ćwiczą do wyczerpania tchu, a stali bywalcy siłowni często nieumiejętnie zwiększają intensywność treningu. Takie wyczerpanie mięśni może zniechęcić nawet najbardziej zatwardziałych graczy. Dowiedz się, jak walczyć z przetrenowaniem!

Czym jest przetrenowanie?

Przetrenowanie nie jest jednoznaczne z przemęczeniem. Dochodzi do niego w momencie, gdy nasze mięśnie nie zdążą się jeszcze w pełni zregenerować, a my nadal trenujemy, nie reagując na sygnały naszego ciała. Innymi słowy, nasz organizm sprzeciwia się zbyt intensywnym treningom. Długotrwałe przemęczenie organizmu postępuje wraz z kolejnymi treningami i prowadzi nas w błędne koło.

Jak je rozpoznać?

Objawy przetrenowania można podzielić na fizyczne i psychiczne. Podstawowymi symptomami są ból mięśni, różnego rodzaju zapalenia ścięgien, spadek siły, a także częstsze kontuzje. Poprzez zbyt intensywne treningi możemy doprowadzić też do spadku wielkości mięśni (dla wielu odwrotny skutek niż pożądany), obniżonego apetytu, a co za tym idzie – spadku wagi.
Fizyczne aspekty przetrenowania łączą się z psychicznymi. W związku z tym, główną oznaką psychiczną jest niechęć do treningów, ale także słabsze samopoczucie, spadek samooceny, problemy ze snem i brak koncentracji.

Jak zapobiec i leczyć przetrenowanie?

Przede wszystkim powinniśmy trzymać się planu treningowego dostosowanego do naszego poziomu, umiejętności oraz kondycji. Wzrost objętości treningowych nie powinien rosnąć o więcej niż 5% tygodniowo. Po każdym treningu musimy wypocząć, zregenerować mięśnie i zachować odpowiednie przerwy między kolejnymi ćwiczeniami. Aby dopełnić cały proces, naszemu organizmowi należy się zbilansowana dieta, która dostarcza wszystkich niezbędnych mikroskładników.
Jeżeli jednak nie udało nam się uniknąć przetrenowania, to należy odpuścić sobie dalsze treningi, do momentu, aż wrócimy do dobrej formy fizycznej i psychicznej. W mniej dotkliwej sytuacji powinniśmy ograniczyć treningi lub podzielić plan treningowy na części, tak aby w jednym momencie nie pracowały wszystkie mięśnie. Pomocne są również masaże, a także inne zabiegi regeneracyjne.

Jeżeli chcesz uniknąć przetrenowania, ćwiczyć w zgodzie z własnym organizmem i cieszyć się z treningów, przyjdź do naszych klubów ZDROFIT i porozmawiaj z naszą wykwalifikowaną kadrą trenerów i instruktorów fitness. Oni z pewnością wybiorą dla Ciebie odpowiednie ćwiczenia!
www.zdrofit.pl

Zostaw Komentarz