Sport to zdrowie, ale czy gdy jesteśmy przeziębieni również?

zdrofit_blog_800x525_lnk_181023_01

Sport to zdrowie, ale czy gdy jesteśmy przeziębieni również?

Sezon przeziębień trwa w najlepsze. I chociaż sport wzmacnia odporność organizmu, to nawet najbardziej odpornych na choroby złapie czasem przeziębienie. Czy trening podczas choroby to dobry pomysł?

Uodpornij się na siłowni

Osoby, które regularnie ćwiczą mają we krwi niższe stężenie hormonów stresu w porównaniu z niećwiczącymi, a niski poziom tych hormonów to większa odporność. Dotyczy to jednak wysiłku o umiarkowanym natężeniu.
Naukowcy z całego świata badają, jak uprawianie sportu wpływa na odporność organizmu. Badacze z Appalachian State University i University of North Carolina przez ponad 12 tygodni przypadających na sezon jesienno-zimowy obserwowali grupę 1002 zdrowych dorosłych (w wieku od 18 do 85 lat), o różnym poziomie aktywności fizycznej. Naukowcy uwzględnili różne czynniki, które mogą wpływać na układ odpornościowy, np. stres, brak snu, słabe odżywianie czy podeszły wiek.
Okazało się jednak, że osoby sprawne i dbające o aktywność fizyczną chorują rzadziej oraz łagodniej przechodzą chorobę. Przeciętny uczestnik eksperymentu skarżył się na objawy przeziębienia przez 13 dni zimy i 8 dni jesieni. Wśród ćwiczących liczba dni z objawami przeziębienia była o 43 proc. mniejsza w porównaniu z grupą niećwiczących.

Czy możesz ćwiczyć z przeziębieniem?

Dr Lewis G. Maharam stworzył przydatny test pomagający podjąć decyzję, czy ćwiczyć podczas choroby. Należy przede wszystkim określić w jakich częściach ciała pojawiają się objawy choroby. Okazuje się, że wszystko kręci się wokół szyi.
Jeśli objawy przeziębienia występują tylko od szyi w górę, możemy ćwiczyć. Należą do nich: kichanie, katar, ból gardła, ból głowy. Dzięki treningom możesz nawet szybciej zwalczyć chorobę – wysiłek o średniej intensywności pobudza organizm do wytwarzania przeciwciał.
Jeśli objawy występują również od szyi w dół (gorączka, kaszel, dreszcze, bóle brzucha, wymioty, biegunka, powiększone węzły chłonne), zrób sobie przerwę od ćwiczeń. Dodatkowe obciążanie organizmu może spotęgować jego osłabienie i wydłużyć rekonwalescencję.

Odpocznij na zdrowie!

Pamiętaj, że odpoczynek to także ważny z elementów treningu i 2-3 dni bez ćwiczeń nie są niczym złym. Nawet jeśli zdecydujesz się na trening podczas przeziębienia, nie ćwicz zbyt intensywnie. Wybierz lekkie formy ruchu dla podtrzymania formy. Między seriami ćwiczeń odpoczywaj dłużej niż zwykle, a także pij dużo wody.
Sport może być lekiem, ale tylko wtedy, gdy jest właściwie dawkowany i dopasowany do indywidualnych potrzeb i możliwości. Jeśli aktywność fizyczna jest niewłaściwa, może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego przed rozpoczęciem treningów należy wykonać pakiet podstawowych badań, a także skonsultować się z trenerem czy fizjoterapeutą.

Sieć Zdrofit postanowiła szerzej przyjrzeć się zdrowiu ćwiczących. Zobaczcie, co ma do powiedzenia, w akcji Postaw ZDRO przed FIT.

Zostaw Komentarz