Sposób na lekkie Święta

zdrofit_blog_800x525_pko

Święta często traktujemy jako wyjątkowy czas, gdy z lekkim sercem możemy odpuścić sobie zdrową dietę i aktywność fizyczną. W tak krótkim czasie nie grozi nam przecież znaczne przybranie na wadze czy porzucenie na dobre zdrowych nawyków. Gorzej jednak, gdy czas świątecznej sielanki przeciągamy do Nowego Roku, a z dnia na dzień wizja powrotu na siłownię staje się coraz większym wyzwaniem.

Jak przeżyć Święta, nie odmawiając sobie wszystkich przyjemności, aby nie wchodzić w Nowy Rok z uczuciem przemęczenia i wyrzutami sumienia? Czy nie można cieszyć się rodzinnymi spotkaniami przy stole, znajdując czas na ćwiczenia? Jeśli chcesz pozostać w formie w okresie świątecznym, oto kilka przydatnych wskazówek, które mogą Ci w tym pomóc.

Wyznaczaj osiągalne cele

Planując Święta, nie wyznaczaj celów, które będą nieosiągalne – mogą Cię tylko zdemotywować. Weź pod uwagę, że czas musisz podzielić na świąteczne przygotowania i spotkania z bliskimi, dlatego może tym razem warto będzie, zamiast 2-godzinnego treningu, zaplanować codzienne 30 minut intensywnych ćwiczeń.

Nie pomijaj posiłków

Przyszło Ci do głowy, aby 24 grudnia odpuścić śniadanie, aby móc pozwolić sobie na więcej podczas wieczerzy wigilijnej? Nie idź tą drogą! Jedzenie rzadziej i bardziej obwicie może przynieść odwrotne rezultaty. Rozłóż posiłki równomiernie w ciągu dnia. Zamiast 2 dużych, wybierz 5 mniejszych, a podczas świątecznego obiadu nałóż sobie rozsądną porcję, wstrzymując się od dokładek.

Postaw na dobre wybory

Wśród świątecznych potraw, nie wszystkie muszą być niezdrowe i wysokokaloryczne. Nawet na wigilijnej wieczerzy możesz skomponować talerz swojego lekkiego, pełnowartościowego dania. Zamiast smażonego karpia, wybierz pieczoną rybę. Zamiast podsmażanych pierogów, zdecydowanie lepszym wyborem będą te z wody. Przygotowując kapustę wigilijną, nie dodawaj tłuszczu do smażenia – kiszona kapusta, grzyby i przyprawy korzenne są na tyle aromatyczne, że goście nie zauważą różnicy, jeśli danie będzie duszone na odrobinie wody, bez dodatkowego masła.

Pamiętaj o piciu wody

Czy pamiętasz o tym, aby zawsze mieć przy sobie szklankę wody? Minimum 2,5 litra wypijanej wody dziennie to podstawa. Najlepiej popijaj małymi łykami i trzymaj się zasady – mało i często. W świąteczny czas, gdy dodatkowo pozwalasz sobie na nadprogramowy alkohol czy kofeinę, postaw na jeszcze większą ilość wody mineralnej, niż normalnie. Wspomoże ona pracę nerek, które przyczyniają się do oczyszczania organizmu.

Największe wyzwanie – ciasta

Jeśli nie chcesz rezygnować z tradycyjnych świątecznych słodkości, najlepiej wybierz ich mniej kaloryczne, zdrowsze wersje. Zamiast ciężkiego, tłustego piernika, przygotuj ciasto marchewkowe, do którego możesz dodać te same, tradycyjne korzenne przyprawy. Pieczesz pierniczki? Wybierz alternatywne wersje niektórych ze składników – mąkę pszenną zamień na pełnoziarnistą a masło na olej kokosowy. Podstawą jest jednak umiar – stawiaj na małe porcje!

Nie zapominaj o aktywności fizycznej

Zaplanuj wcześniej, kiedy znajdziesz czas na trening – przy grafiku wypełnionym świątecznymi obowiązkami, może warto będzie poćwiczyć z rana. Spędzaj czas na świeżym powietrzu i namawiaj bliskich na długie spacery. A trening w swoim fitness klubie zaplanuj już na pierwszy dzień po świętach – nie wychodź ze zdrowej rutyny!

Zostaw Komentarz