Tabata – krótki trening, który zapewni Ci szczytową formę

Tabata - krótki trening, który zapewni ci szczytową formę

Tabata to krótki interwałowy trening metaboliczny, którego celem jest zwiększenie tempa przemiany materii i przyspieszenie redukcji tkanki tłuszczowej przez zaangażowanie jak największej liczby mięśni do pracy. Trudno w to uwierzyć, ale już 3 treningi w tygodniu, po 4 minuty każdy, pozwolą w krótkim czasie osiągnąć szczytową formę!

Dlaczego warto trenować tabatę?

Na trening tabaty składają się ćwiczenia o niezwykłym stopniu intensywności, wykonywane przy obciążeniu własnego ciała. Oczywiście, podstawowym celem treningu jest poprawa wydolności anaerobowej (beztlenowej) i aerobowej (tlenowej), niemniej większość osób skupia się na korzyściach pobocznych, czyli szybkim spalaniu tkanki tłuszczowej.

Schemat treningu jest niezwykle prosty – ćwiczysz przez pełne 20 sekund, a kolejne 10 poświęcasz na odpoczynek. Wykonujesz osiem takich serii. W czasie jednego cyklu należy działać na maksymalnych obrotach i wykonać maksymalnie dużo ćwiczeń. Determinacja i wola walki odgrywają tu zasadniczą rolę. Jakiekolwiek opóźnienia, wydłużanie czasu odpoczynku, oszczędzanie sił, stoją w sprzeczności z ideą treningu interwałowego, i uniemożliwiają uzyskanie oczekiwanych efektów.

Oczywiście równie istotny jest dobór ćwiczeń. Zwykłe skłony albo skręty ciała mogą okazać się zbyt delikatne i nie „wypompować” cię z sił, dlatego warto zostawić je na rozgrzewkę albo włączyć do repertuaru ćwiczeń rozluźniających. O wiele skuteczniejsze będą szybkie pompki, przysiady, jazda na rowerku stacjonarnym czy bieg bokserski. Jeżeli chcesz mieć pewność, że dobrałeś optymalne ćwiczenia do swojego wieku i predyspozycji fizycznych, skonsultuj się z trenerem indywidualnym. Przed rozpoczęciem właściwego treningu konieczne jest wykonanie co najmniej pięciominutowej rozgrzewki, a zaraz po zakończeniu aktywności – pięciominutowych ćwiczeń rozluźniających. Dzięki temu unikniesz kontuzji i nie będziesz czuł bólu mięśni następnego dnia po obudzeniu.

„Czy tabata jest dla mnie?”

Tabata nie jest treningiem dla każdego. Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z siłownią, jesteś osłabiony i szybko się męczysz, nie powinieneś decydować się na tak silne obciążenie organizmu. Na początek wybierz mniej intensywne ćwiczenia, a z zalet treningu interwałowego skorzystaj, kiedy poczujesz się mocniejszy i bardziej wydolny.

Intensywne treningi są szczególnie polecane osobom, które chcą poruszyć każdy mięsień ciała, rozwinąć swoją sprawność fizyczną i znacząco poprawić kondycję. Bez względu na to czy pracujesz nad swoim ciałem od dłuższego czasu, czy też dopiero zaczynasz rozwijać swoje możliwości, możesz być pewny, że tabata spełni twoje oczekiwania. Co więcej, w krótkim czasie zauważysz spadek wagi – i to bez dużego nakładu sił.

Ciekawostka

Twórcą programu treningowego jest Izumi Tabata – naukowiec z Narodowego Instytutu Fitnessu i Sportu w Kanoya. Jego celem było stworzenie uniwersalnego schematu ćwiczeń, dlatego w czasie prowadzenia badań współpracował z olimpijczykami uprawiającymi różne dyscypliny sportu.

Zostaw Komentarz