Tętno podczas treningu – jakie powinno być i jak je prawidłowo mierzyć

Tętno podczas treningu - jakie powinno być i jak je prawidłowo mierzyć

Pomiar tętna podczas treningu jest bardzo ważny. Pozwala bowiem stwierdzić, czy trening jest właściwie dobrany i czy dzięki niemu osiągniemy zaplanowane efekty, czyli między innymi czy spalimy nadmierną tkankę tłuszczową i poprawimy kondycję.

Dla ustalenia optymalnej wysokości tętna podczas treningu potrzebne będzie obliczenie tętna maksymalnego. Najbardziej rozpowszechniony (i najprostszy) wzór na określenie tętna maksymalnego to odjęcie swojego wieku od liczby 220 (czyli np. dla osoby mającej 25 lat tętno maksymalne będzie wynosić: 220 – 25 = 195). Niemniej jednak jest to jeden z wielu wzorów, jakie naukowcy opracowali w celu obliczenia maksymalnego tętna. Ponadto tętno maksymalne zależy od wielu innych, nieujętych we wzorze czynników, takich jak na przykład: predyspozycje genetyczne, ogólny stan organizmu – wyspanie, nawodnienie, stres itp., pogoda czy ciśnienie atmosferyczne. Ponadto tętno maksymalne różni się u osób amatorsko uprawiających sport i tych trenujących zawodowo.

Obliczenie (chociażby orientacyjne) tętna maksymalnego pozwoli nam na ustalenie aktywności fizycznej na takim poziomie, aby trening był jak najbardziej skuteczny i przyniósł zamierzone efekty:

  • jeżeli twoim celem jest przede wszystkim pozbycie się tkanki tłuszczowej, powinieneś utrzymywać tętno podczas treningu na wysokości od 50% do około 70% tętna maksymalnego;
  • jeżeli twoim celem jest uzyskanie dobrej formy i poprawienie wydolności organizmu, powinieneś utrzymywać tętno podczas treningu na wysokości od około 70% do 85% tętna maksymalnego.

Utrzymywanie podczas treningu tętna powyżej przedstawionych zakresów wskazane jest dla osób mocno zaawansowanych oraz trenujących zawodowo.

Jak mierzyć tętno?

Tętno podczas treningu możesz zmierzyć używając specjalnych przyrządów, tzw. pulsometrów. W profesjonalnych klubach fitness niektóre urządzenia do ćwiczeń wyposażone są w specjalne aparaty monitorujące tętno, zatem podczas treningu możesz na bieżąco kontrolować jego wysokość. Dodatkowo trener podpowie, jakie tętno powinieneś utrzymywać podczas ćwiczeń, aby trening był jak najbardziej efektywny.

Tętno możesz zmierzyć również poprzez pomiar ręczny. Przyłóż dwa palce (najlepiej wskazujący i środkowy, natomiast nie powinien to być kciuk) jednej ręki do wewnętrznej strony nadgarstka drugiej ręki i licz uderzenia przez 30 sekund, a następnie wynik pomnóż przez 2. Otrzymasz wtedy wartość twojego tętna.

Pamiętaj, że najskuteczniejszym narzędziem, które podpowie ci, czy tętno podczas treningu nie jest za wysokie, jest twój organizm. Kiedy wartość tętna będzie zbyt duża, zaczniesz się źle czuć, pojawi się duża zadyszka, a czasami nawet mroczki przed oczami. Dlatego jeżeli pulsometr wskazuje wartość mieszczącą się w normie, ale ty nie czujesz się najlepiej i jest ci słabo, posłuchaj swojego ciała i koniecznie zwolnij.

Zostaw Komentarz