Trening podczas ciąży. Do dzieła!

zdrofit_blog_800x525_170228

W czasie ciąży ćwiczenia są niezbędne do utrzymania ciała w dobrej formie. W ten sposób usprawnimy układ oddechowy i krążenia, poprawimy przemianę materii, ale też utrzymamy prawidłową wagę i piękną sylwetkę. Poród to w końcu długi i ciężki trening fizyczny, na który warto być przygotowanym. Do dzieła przyszłe mamy!

Po co się męczyć?

Aktywne kobiety łatwiej znoszą ciążę i wolniej się męczą podczas spacerów z brzuszkiem i podczas porodu. Zwiększony przepływ krwi przez macicę i łożysko wpływa pozytywnie na rozwój płodu, przez co bezpośrednio wpływamy na zdrowie przyszłego dziecka. U regularnie ćwiczących mam rzadziej występują takie problemy, jak przedwczesny poród, przenoszenie ciąży, czy nieprawidłowe ułożenie płodu. Efekty widać w statystykach noworodków. Wyższe wyniki w skali Apgara uzyskują zazwyczaj dzieci, których matki uprawiały sport podczas ciąży.

Dodatkowo te noworodki rzadziej chorują!

Na tym nie kończy się pozytywny wpływ treningu! Ćwiczenia zapobiegają i zmniejszają już istniejące obrzęki oraz powstawanie żylaków. Trening zwiększa też powrót żylny krwi, powoduje wzrost pojemności życiowej płuc, przeciwdziała zaparciom, utrzymuje prawidłową filtrację nerek, zwiększa zakres ruchomości kręgosłupa oraz wszystkich stawów, uelastycznia i rozciąga mięśnie dna miednicy i powłok brzusznych oraz zdecydowanie poprawia samopoczucie.

Jak ćwiczyć?

Najważniejszą sprawą w ciążowym treningu jest jego odpowiednie dobranie. Nie ryzykujcie ćwiczeniami w domu „pod okiem blogerki”! To ważne dla Was i waszego dziecka. Podczas ciąży nie należy wykonywać określonych ćwiczeń (na przykład tych wymagających podskoków), a innych należy unikać (leżenia na boku). Wysiłek nie może też być zbyt intensywny. Tętno nie powinno przekraczać 140 uderzeń na minutę, dlatego bardzo polecamy stałe mierzenie pracy serca odpowiednim urządzeniem.
Zadbaj o odpowiedni strój! Zazwyczaj nie zwracamy na to uwagi, ale podczas ciąży wygodne ubranie może być kluczowe. Zadbaj o nieuciskanie brzucha i nieprzegrzewanie organizmu.
Pij dużo wody – pamiętaj, robisz to za dwoje 😉
Jeśli ćwiczysz regularnie, to musisz więcej jeść! Każdy trening przyśpiesza przemianę materii, z tego względu posiłki powinnaś jeść częściej, a na pewno nie możesz się odchudzać.

Na co uważać?

Zdrowa kobieta w ciąży nie ma żadnych przeciwwskazań do treningów, ale przeszkodą do ćwiczeń mogą być na przykład krwawienia, silna anemia, nadciśnienie, cukrzyca, infekcje czy ciąża mnoga. Zanim zdecydujesz się na trening zapytaj o zgodę ginekologa położnika. Z podstawowych rzeczy, na które warto samemu zwracać uwagę – kontroluj kolor moczu, wagę ciała, infekcje kończące się gorączką i krwawienia. W żadnym przypadku nie czekaj, tylko od razu dzwoń do swojego lekarza!

W klubach Zdrofit polecamy m.in. zajęcia „Dla mam”, czyli bezpieczny trening zarówno dla kobiet w ciąży, które chcą aktywnie przygotować się do porodu oraz dla mam, które mogą uczestniczyć w zajęciach ze swoimi dziećmi.

www.zdrofit.pl

Zostaw Komentarz