Trening na czczo – hit czy kit?

zdrofit_blog_800x525_ala_180810

Na temat treningu na czczo krąży wiele mitów. Najczęściej decydujemy się na niego, ponieważ chcemy szybciej stracić na wadze. Czy to zawsze dobre i, przede wszystkim, zdrowe rozwiązanie? Rozkładamy temat na czynniki pierwsze.
Wszystko zależy od rodzaju ćwiczeń, które planujemy wykonywać bez wcześniejszego posiłku. Co ważne, treningiem na czczo nazywamy wysiłek fizyczny o poranku po kilkugodzinnym śnie, bez śniadania.

Co na to nasz organizm?

W trakcie snu organizm korzysta z tłuszczów jako głównego źródła energii. Po nocnym poście w naszych komórkach odnotowujemy więcej wolnych kwasów tłuszczowych, najniższy w ciągu doby poziom insuliny oraz wysoki poziom kortyzolu. Podczas treningu redukcyjnego z niską lub średnią intensywnością będziemy w dużym stopniu używać tłuszczu jako paliwa. Jednak w tym samym czasie kortyzol może niszczyć tkankę mięśniową. W ten sposób szybko przychodzi zmęczenie.
Trening na czczo zalecany jest tym, którym zależy na redukcji masy ciała. Tutaj jednak także można stać się własną ofiarą. Podczas odchudzania zwykle przyjmujemy mniej węglowodanów, a co za tym idzie poziom glikogenu (głównego materiału zapasowego organizmu) również jest mniejszy. Organizm, potrzebujący energii do wysiłku fizycznego, może zacząć pobierać część energii z aminokwasów budujących mięśnie.
Dlatego właśnie trening na czczo nie jest polecany osobom budującym masę mięśniową. Konieczne do takiego wysiłku jest wcześniejsze dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych.

Dla kogo ćwiczenie na czczo?

Trening na czczo jest przeznaczony dla osób, które chcą zredukować poziom tkanki tłuszczowej. Najwłaściwsze są wówczas treningi o niskiej lub średniej intensywności. Jeśli chcesz biegać przez 1,5 godziny bez wcześniejszego posiłku, może być to zbyt wymagające dla Twojego organizmu. Na czczo mogą ćwiczyć osoby, które po prostu dobrze czują się podczas takiego treningu. Jeśli to nie dla Ciebie – Twój organizm na pewno się zbuntuje.

Kiedy trening na czczo nie jest polecany?

Przede wszystkim, tak, jak już wspominaliśmy, gdy zależy nam budowie masy mięśniowej. Nie polecamy takiej formy treningu osobom, którym po prostu słabo podczas wysiłku bez wcześniejszego posiłku. Odradza się trening na czczo chorym na cukrzycę, osobom, które mało śpią lub mają problem z regeneracją.
Podsumowując: warto przede wszystkim przyjrzeć się własnemu organizmowi. Efektywność ćwiczeń na czczo jest w dużej mierze kwestią indywidualną. Jeśli dobrze się czujesz i poranny trening nie jest bardzo intensywny, spokojnie możesz sobie na niego pozwolić. Nawet jeśli nie planujesz nic jeść przed porannym wysiłkiem, koniecznie wypij szklankę wody i dobrze rozgrzej rozleniwione po nocy ciało.

Dla tych z Was, którzy zdecydują się na poranne ćwiczenia, czy to na czczo, czy nie 🙂 nasze kluby są otwarte od wczesnych godzin. Sprawdźcie sami na www.zdrofit.pl

Zostaw Komentarz