Trenuj latem – słońce doda Ci energii!

zdrofit_blog_800x525_bebe_180708_04

Trzeba przyznać, że tego lata na brak słońca nie możemy narzekać. Wysokie temperatury i wakacyjny czas sprzyjają wyjazdom i przebywaniu na świeżym powietrzu. To doskonała okazja żeby przypomnieć sobie o wszystkich korzyściach płynących z kąpieli słonecznych!

Przygotuj swój organizm na upały

Na początek musimy przypomnieć – wystawiając się na ostre promienie słoneczne bez żadnego przygotowania, możemy sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc. Aby uniknąć bolesnych poparzeń, udarów i innych nieprzyjemności należy stopniowo przygotować swoje ciało na słoneczne kąpiele. Na początek rekomendujemy spacery po parku i lesie. Drzewa są naszym naturalnym sprzymierzeńcem, który ochroni nas przed zbyt mocną ekspozycją i pozwoli przyzwyczaić skórę do promieni słonecznych. Gdy poczujemy, że możemy pozwolić sobie na więcej, stopniowo zwiększajmy czas przebywania na dworze i wystawiania się na działanie słońca. Eksperci zalecają żeby początkowo nie opalać się dłużej niż 30 minut bez przerwy. Należy również unikać promieni słonecznych w godzinach 11-14, ponieważ wtedy słońce operuje najmocniej, przez co rośnie ryzyko zagrożeń dla naszego organizmu. Pamiętajmy także o właściwym zabezpieczeniu i nawilżeniu skóry przy pomocy odpowiednich preparatów. W ten sposób będziemy mogli maksymalnie wykorzystać prozdrowotne działanie słońca – a jest z czego korzystać!

zdrofit_blog_800x525_bebe_180708_05

 Wszystko jest w genach

Ewolucyjnie człowiek pochodzi z Afryki, a nasz zegar biologiczny kształtował się w okolicy równika, gdzie nie ma pór roku, a długość dni jest bardzo podobna przez cały rok. Z tego powodu nie jesteśmy w pełni przystosowani do zmian w nasłonecznieniu powodowanym porami roku, a nasz organizm negatywnie reaguje na braki słońca. Nasze funkcjonowanie i samopoczucie regulują w dużej części hormony wrażliwe na promienie słoneczne – melatonina i serotonina. Ten pierwszy powstaje w szyszynce i reguluje rytmy okołodobowe, w tym cykle snu i czuwania. Słoneczne dni sprawiają, że poziom melatoniny spada, a my stajemy się mniej ospali i bardziej chętni do działania. Zmniejszony poziom tego hormonu pozytywnie wpływa także na nasze libido i poprawia jakość życia seksualnego. Serotonina z kolei to tzw. hormon szczęścia, którego poziom rośnie wraz z ekspozycją na promienie słoneczne. Lepsze samopoczucie pozytywnie wpływa na ogólną kondycję organizmu i naszą odporność. Dostępność światła słonecznego jest również ważna dla kości. Promienie słoneczne wspierają syntezę witaminy D, która umożliwia wchłanianie wapnia i fosforanów oraz ich wykorzystanie do budowy kości i zębów, prawidłowej pracy serca i przemiany materii.

zdrofit_blog_800x525_bebe_180708_06

 Warto się ruszać

Nadmiar energii spowodowany spadkiem poziomu melatoniny i wzrostem poziomu serotoniny warto wykorzystać na aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. W ten sposób będziemy mogli skorzystać podwójnie – z faktu przebywania na słońcu i z ćwiczeń. Zatem jak trenować latem? W słoneczny dzień warto wybrać się na spacer, pojechać na wycieczkę rowerową czy… wystartować w biegu z przeszkodami! To również dobra okazja by wziąć udział w plenerowych zajęciach organizowanych przez kluby Zdrofit. Tym, którzy są naprawdę spragnieni ruchu polecamy z kolei nasze wyjazdy Zdrofit Camp, gdzie połączycie wakacyjny wypoczynek z treningami pod okiem fachowców.

A jak już będziecie mieli dość upałów i gorąca wpadnijcie do jednego z klubów Zdrofit – mamy klimatyzację! Na zdrowie!

 

1 Comments

  1. Słońce daje siłę do działania 🙂 A latem jak najbardziej warto kontynuować treningi!

Zostaw Komentarz