Czy warto pić napoje izotoniczne podczas treningu?

Czy warto pić napoje izotoniczne podczas treningu

Izotoniki to napoje polecane sportowcom oraz wszystkim entuzjastom aktywnego trybu życia. Ich zadaniem jest wyrównanie poziomu wody i elektrolitów, które są wydzielane z organizmu wraz z potem, oraz uzupełnianie ubytków witamin i soli mineralnych. Producenci zapewniają, że stosując je w czasie treningów, nie tylko lepiej nawodnimy organizm, ale także na bieżąco uzupełnimy braki witaminowe. Zastanówmy się jednak, ile w tych zapewnieniach prawdy, a ile chwytów marketingowych…

Dlaczego warto nawadniać organizm?

Podstawowym powodem, dla którego warto nawadniać organizm w czasie treningu, jest utrzymanie jego równowagi biologicznej. Osłabiony i odwodniony jest bowiem bardziej narażony na udar, wyczerpanie cieplne czy też dysfunkcje układu krążenia. Według naukowców z Australijskiego Instytutu Sportu osoba, która ćwiczy dłużej niż 30 minut, powinna spożywać ok. 1000 ml płynów na godzinę podawanych w regularnych dawkach. W przypadku dłuższej aktywności – ponad 90-minutowej – woda może okazać się niewystarczająca, dlatego wskazane jest picie napojów izotonicznych zawierających optymalne ilości potasu i węglowodanów.

Podstawowym składnikiem wszystkich izotoników jest sód, który odpowiada za utrzymanie optymalnego poziomu elektrolitów oraz lepsze wchłanianie wody. Równie istotny jest potas, który reguluje równowagę wodną-elektrolitową organizmu, oraz działa korzystnie na układ nerwowy i mięśniowy.

Który wybrać?

Skoro ustaliliśmy już, że w pewnych sytuacjach picie izotoników jest uzasadnione i wpływa korzystnie na nasz organizmie, przejdźmy do kolejnej kwestii: który napój wybrać?

Większość izotoników dostępnych w sklepach kusi oczy sycącymi kolorami i słodkim smakiem – jedynie opakowanie może sugerować, że są dedykowane sportowcom. Niestety, część z nich nie ma nic wspólnego ze zdrowiem, a ilość barwników oraz substancji słodzących, zdecydowanie eliminuje je z grona „naturalnych” produktów. Uwaga! Barwniki syntetyczne ulegają rozpadowi na substancje rakotwórcze, kumulując się w narządach wewnętrznych.

Zanim kupisz napój izotoniczny, powinieneś zatem skontaktować się z trenerem lub dietetykiem. Jeżeli wolisz działać na własną rękę, to zwróć uwagę na obecność aspartamu, regulatorów kwasowości oraz barwników takich jak błękit brylantowy czy czerwień koszelinowa. Wszystkie napoje o charakterystycznych żółtych, czerwonych czy niebieskich kolorach płynu, powinny wzbudzać twoje podejrzenia.

Pamiętaj, ze twoim celem jest osiągnięcie lepszych wyników w sporcie, dlatego dobierając „wspomagacze” powinieneś kierować się zdrowym rozsądkiem. Być może najlepszym wyborem będzie samodzielne przygotowanie napoju? Jeżeli chcesz sprawdzić, jak smakuje prawdziwy izotonik, weź pół litra wody mineralnej, dodaj do niej 2-3 łyżki miodu, sok z wyciśniętej połówki cytryny oraz szczyptę soli. Tak wymieszany roztwór pozostaw na całą noc w kuchni – następnego dnia będzie już gotowy do spożycia.

Gwarantujemy, że nie znajdziesz lepszego napoju izotonicznego w żadnym sklepie!

Zostaw Komentarz