Woda a odchudzanie. Ile należy pić wody, aby skutecznie spalać tkankę tłuszczową?

Woda a odchudzanie

Już od początku swojej przygody z odchudzaniem nieustannie słyszysz słowa: „pij dużo wody”. O tym, że jest niezbędna, dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a jej niedobór prowadzi do poważnych konsekwencji, wie każdy. Ale jaki ma związek z odchudzaniem?

Woda jest substancją niezbędną dla prawidłowego przebiegu procesów biochemicznych zachodzących w naszym organizmie. Dodatkowo stanowi czynnik, który w znacznym stopniu determinuje naszą wagę. Występuje w układzie pokarmowym, krwiobiegu i każdej komórce, włącznie z mięśniowymi i tłuszczowymi. Czy w takim razie należy obniżyć jej zawartość? Jeżeli nie, to co ma z odchudzaniem wspólnego? Ile jej pić? Poniżej znajdziesz odpowiedź na wszystkie te pytania. Zapraszamy do lektury.

Woda a masa ciała

Woda jest jednym z głównych czynników determinujących znaczny spadek naszej wagi w pierwszych tygodniach diety. Jeżeli odchudzanie prowadzone będzie w sposób nieprawidłowy, stracimy sporo masy wodnej. Na pierwszy rzut oka efekt będzie spektakularny, z drugiej jednak strony zamiast spalić tkankę tłuszczową – tylko opóźnimy ten proces. Dodatkowo pojawią się przykre konsekwencje odwodnienia, tj. spadek czujności, koncentracji, uczucie znużenia i zmęczenia, bóle głowy, osłabienie apetytu.

Najczęstszą przyczyną nagłego spadku poziomu nawodnienia organizmu jest radykalne obniżenie ilości przyjmowanych kalorii (w tym węglowodanów). Cukry są głównym źródłem energii mięśniowej, magazynowanym w formie glikogenu. Do ich przekształcenia niezbędna jest woda. W sytuacji, kiedy zbyt mocno ograniczymy ilość węglowodanów dostarczanych z pokarmem, organizm zaczyna wykorzystywać zgromadzony glikogen. Równolegle z jego uwalnianiem nasze ciało pozbywa się również wody. Efekt? Tracimy kilogramy, a „tłuszcz” zostaje.

„Pij wodę – będziesz szczupły”

Spożywanie wody w odpowiednich ilościach może okazać się pomocne przy osiągnięciu, a także zachowaniu szczupłej sylwetki. Niezbędne będą również zmiana nawyków żywieniowych oraz aktywność fizyczna. Woda pełni w tym przypadku jedynie rolę wspomagacza, umożliwiającego skrócenie czasu oczekiwania na efekty. Jako regulator procesów biochemicznych wpływa między innymi na proces przemiany materii – zależy od niej tempo procesów związanych z wchłanianiem, metabolizmem i wydalaniem substancji. Dzięki temu odchudzanie przebiega efektywniej, a tkanka tłuszczowa spalana jest zdecydowanie szybciej.

Picie wody wpływa również na stopień odczuwanego przez nas głodu. Decydując się na podjęcie diety, mamy świadomość, że zmianie muszą ulec nasze dotychczasowe nawyki żywieniowe (głównie tendencja do podjadania). Zdarza się, iż sama regularność spożywania posiłków to zbyt mało, aby powstrzymać nas przed sięgnięciem po to „tylko jedno” ciasteczko, batonika, czy cokolwiek innego. Wówczas pomocna może okazać się właśnie szklanka wody. Kiedy masz ochotę, aby coś przekąsić – napij się. W ten sposób z czystym sumieniem dotrwasz do następnego dania. Podobnie poprzedzająca posiłek szklanka wody wypełnia żołądek i wzmaga uczucie sytości. Porcja potrzebna, aby się „najeść”, będzie wówczas znacznie mniejsza.

Dlaczego tylko woda?

Wiele osób nie widzi różnicy w tym, czy spożywają wodę, czy jakiekolwiek inne napoje. Tymczasem rodzaj również ma znaczenie. Przy odchudzaniu najlepiej sprawdza się woda pozbawiona dodatków, takich jak barwniki i cukry, bogata za to w sole mineralne – między innymi wapń i magnez. To właśnie „kolorowe napoje” są jednymi z twoich najgorszych wrogów. Z dnia na dzień oddalają cię od wymarzonej sylwetki. Pijąc 1,5 litra popularnej Ice Tea, przyjmujesz dodatkowo 450 kcal – w tym 105 g cukrów. O wiele lepszym rozwiązaniem jest samodzielne komponowanie wody z cytrusami lub miętą.

W jakich ilościach?

Zapotrzebowanie na wodę uzależnione jest od wielu czynników, takich jak: płeć, wiek, dieta, aktywność fizyczna oraz temperatura otoczenia. Minimum, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, to ok. 1 litr w ciągu doby. Natomiast maksimum wynosi ok 30 ml wody na 1 kg masy ciała. Nie należy jednak zapominać również o zwiększeniu jej ilości w sytuacji zwiększonej aktywności fizycznej, a także w uzależnieniu od pogody.

Odpowiednia ilość wody dostarczana do organizmu nie tylko gwarantuje jego prawidłowe funkcjonowanie, ale również wspomaga odchudzanie. Pamiętaj o tym, aby zachować równowagę w jej dostarczaniu (zarówno odwodnienie, jak i przewodnienie organizmu mogą okazać się niebezpieczne).

Zostaw Komentarz