Wyluzuj na zdrowie!

wyluzuj na zdrowie

Wyluzuj na zdrowie!

Z jednej strony stres motywuje organizm do działania i powoduje, że jesteśmy w stanie działać w trudnych sytuacjach. Z drugiej – jest przyczyną tycia, bezsenności i wielu chorób. Czas zacząć go kontrolować i mu przeciwdziałać.
Sporo osób bagatelizuje stres – przecież każdy się stresuje, prawda? Można powiedzieć, że całe nasze życie jest jednym wielkim powodem do stresu. Jest on oczywiście wpisany w naszą codzienność, jednak dla zachowania zdrowia, należy zminimalizować jego skutki i eliminować jak najwięcej jego źródeł.

Hormonalny roller coaster

Gdy się denerwujemy, organizm produkuje większe ilości hormonów stresu: adrenaliny, noradrenaliny i kortyzolu. Kortyzol zwiększa rozpad białek, tłuszczy i węglowodanów oraz przyspiesza metabolizm komórkowy. Powoduje wzrost ciśnienia tętniczego oraz zwężenie naczyń krwionośnych. Wydzielanie się kortyzolu przyczynia się także do odkładania się tkanki tłuszczowej. Na pewno zauważyliście również, że gdy żyjecie w ciągłym stresie, chętniej sięgacie po słodycze i inne zapychacze – apetyt na przekąski wzmaga z kolei noradrenalina.

Psychologowie potwierdzają, że problemy ze zdrowiem często pojawiają się w momencie, gdy przeżywamy trudne chwile w życiu. Rozwód, utrata pracy, choroba członków rodziny – długotrwały stres powoduje spadek odporności organizmu i rozregulowuje układ hormonalny. Na długiej liście przypadłości, które mogą być spowodowane przewlekłym stresem, znajdują się: infekcje, grypa, bóle, bezsenność, dolegliwości trawienne, zaburzenia seksualne, choroby skóry, choroby autoimmunologiczne czy zaburzenia psychiczne.

Ćwicz stresowi na złość

Regularne ćwiczenia pomagają się wyciszyć i uspokoić. Po ciężkim dniu w pracy (zwłaszcza umysłowej) warto wyskoczyć na zajęcia na siłowni, wsiąść na rower czy po prostu pójść na spacer. Ruch nie tylko świetnie redukuje stres, rozluźnia napięte mięśnie, dodaje pozytywnej energii, ale i pomaga lepiej radzić sobie w kolejnych trudnych sytuacjach. Wysiłek fizyczny również powoduje wydzielanie kortyzolu, dlatego, gdy jesteśmy bardzo zestresowani, powinniśmy unikać naprawdę intensywnych ćwiczeń.
Dobroczynny wpływ wysiłku na redukcję stresu potwierdzają nasze badania „Jak zdrowo ćwiczą Polacy”. Dwie na trzy osoby uczęszczające do klubów fitness czy na siłownię, twierdzą, że odstresowują się dzięki aktywności fizycznej. Co ciekawe, również 36% osób, które nigdy nie ćwiczyły, uważa, że wysiłek fizyczny pomaga walczyć ze stresem.

Rozładuj napięcie

Co jeszcze możesz dla siebie zrobić? Przede wszystkim staraj się nie stresować sytuacjami, na które nie masz wpływu. Poczekaj aż sprawy się wyklarują i podejmij konieczne decyzje – często okazuje się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Wielu stresującym sytuacjom możesz też przeciwdziałać – dobrze zaplanuj swoje zadania, nie bierz na siebie obowiązków ponad miarę, wyrażaj jasno swoje potrzeby. Dzięki temu unikniesz nerwowej atmosfery w pracy czy w domu.
Zastanów się, co sprawia Ci radość i… zacznij to robić częściej! Poświęć czas na swoje hobby, posłuchaj ulubionej muzyki, spotkaj się z przyjaciółmi, spraw sobie przyjemność. Szukaj w życiu radości – śmiech to kolejna skuteczna broń w walce ze stresem.
Na poziom kortyzolu ma także wpływ brak snu – im mniej snu, tym więcej tego hormonu we krwi. Przed snem postaraj się także wyciszyć, zrelaksować – trudno o dobry sen, jeśli dzień był przepełniony negatywnymi przeżyciami.
Stres ma ogromny wpływ na nasz organizm, a bagatelizowanie go może być przyczyną złego samopoczucia oraz wielu poważnych chorób. Zacznij z nim walczyć i przeciwdziałać jego skutkom już dziś. Postaw ZDRO przed FIT.

Zostaw Komentarz