Zacznij biegać – to naprawdę proste!

zdrofit_BLOG_800x525_1

Bieganie wciąż cieszy się w Polsce ogromną popularnością. Niemal każdego tygodnia organizowane są różnego rodzaju biegi i maratony dla biegaczy o różnym stopniu zaawansowania. Jednak najtrudniejszy wcale nie jest udział w zorganizowanym biegu, dużo trudniej jest wstać z kanapy i zacząć ćwiczyć. Od czego więc zacząć przygotowania?

Plan na dobry początek

Wszystkie aktywności wymagające wysiłku, szczególnie na początku, wymagają planowania. Podejście “po prostu będę biegać w wolnym czasie” rzadko się sprawdza. Najczęściej, gdy przychodzi co do czego, to okazuje się, że zawsze masz inne rzeczy do zrobienia, jesteś zmęczony albo nie masz czasu. Po paru “opuszczonych” treningach zniechęcasz się i zostajesz jedynie z parą nowych butów do biegania. Dlatego warto najpierw przeanalizować swój plan tygodnia i wyznaczyć sobie czas przeznaczony na ćwiczenia.

Początkujący często pytają jaka pora dnia jest najlepsza na trening. Przy amatorskim bieganiu należy kierować się dwiema rzeczami – własnymi preferencjami i dostępnością czasu. Jeżeli jesteś rannym ptaszkiem poranny trening przyjdzie Ci łatwo i da energię na cały dzień. Ci, którzy wolą dłużej pospać, z pewnością łatwiej przyzwyczają się do popołudniowych i wieczornych treningów. Najważniejsze, aby ćwiczyć w zgodzie ze swoim rytmem dnia.

Dobrym pomysłem jest połączenie treningów z codziennymi aktywnościami. Wychodzisz z psem? Możesz wykorzystać ten czas na bieganie, z korzyścią dla Ciebie i Twojego pupila. Pracujesz niedaleko domu? Możesz zamienić samochód lub komunikację miejską na własne nogi i zamienić dojazdy do biura w treningi. Jeżeli nie masz możliwości wzięcia prysznica w pracy nic straconego – przyjedź do biura autobusem, a wróć biegiem! Wplatanie treningu w codzienne czynności to szczególnie dobre rozwiązanie dla zapracowanych osób, które mają problem ze znalezieniem wolnego czasu w swoim kalendarzu.

zdrofit_BLOG_800x525_2a

 Zacznij od małych kroków

To zdanie będziemy powtarzać do znudzenia – zawsze mierz siły na zamiary i dopasuj poziom wysiłku do swoich możliwości. Nie porywaj się od razu na długi, forsowny bieg. Zacznij od krótkich treningów i stopniowo zwiększaj ich długość. W ten sposób unikniesz kontuzji i będziesz na bieżąco monitorować swoje postępy. Pamiętaj, na początku ważna jest długość treningu, a nie przebiegnięta odległość. Zacznij od 30 minut marszobiegu. Z czasem Twoja kondycja będzie się poprawiać i będziesz więcej biec niż maszerować, aż do momentu gdy będziesz w stanie biec przez cały czas. Dopiero wtedy warto zacząć planować treningi pod kątem pokonanego dystansu, a nie czasu pracy.

Warto również wyznaczyć sobie konkretny cel, który chcesz osiągnąć. Masz parę kilogramów za dużo? Zaplanuj ile chcesz zrzucić i monitoruj postępy. Chcesz poprawić swoją kondycję? Zapisuj ile czasu udało Ci się biec bez przerwy. W ten sposób będziesz mógł śledzić swoje postępy i czerpać motywację do dalszych treningów.

zdrofit_BLOG_800x525_3

 Biegaj z głową

Pamiętaj, że na początek nie warto inwestować w drogi i luksusowy sprzęt. Jedyną rzeczą, którą faktycznie warto kupić są porządne buty do biegania. W tym celu najlepiej udać się do wyspecjalizowanego sklepu, gdzie sprzedawca pomoże dobrać model odpowiedni dla Twoich potrzeb. Cała reszta to gadżety, w które jeszcze zdążysz się zaopatrzyć.

Przed każdym treningiem koniecznie należy zrobić rozgrzewkę, a po zakończonym bieganiu rozciągnąć się. Dzięki temu unikniesz kontuzji, a Twoje mięśnie szybciej się zregenerują. Równie ważny jak regularne ćwiczenia jest odpoczynek – daj swojemu organizmowi czas, by zaadaptował się do nowej sytuacji i nie przesadzaj z treningami. W przeciwnym razie możesz sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc!

Mimo, że bieganie to głównie sport kondycyjny, nie warto zaniedbywać ćwiczeń siłowych. Mocne nogi i mięśnie brzucha oraz tułowia pozwolą Ci utrzymać dobrą sylwetkę i znacznie zmniejszą ryzyko kontuzji. Wielu biegaczy ćwiczy jogę oraz pilates, które doskonale wzmacniają korpus. Dlatego dla jak najlepszej formy warto regularnie odwiedzać kluby Zdrofit i korzystać zarówno z siłowni, jak i zajęć z trenerami.

Stosując się do tych porad z pewnością łatwiej Ci będzie zacząć swoją przygodę z bieganiem. Pamiętaj tylko aby ćwiczyć w zgodzie ze sobą i nie zniechęcać się za szybko, reszta przyjdzie sama. Na zdrowie!

 

Zostaw Komentarz