Dowiedz się więcej o zajęciach TBC!

TBC

Witamy w kolejnej odsłonie naszego przewodnika po zajęciach Zdrofit. Dziś, razem z Natalią Owczarską, przybliżymy Wam czym jest TBC. Zapraszamy!

Prowadzisz zajęcia TBC. Co kryje się za tym skrótem?

TBC to skrót od Total Body Conditioning. Najprościej mówiąc, jest to trening ukierunkowany na polepszenie kondycji całego ciała. Na zajęciach pracujemy zarówno nad poprawą wydolności organizmu, wytrzymałością i wzmocnieniem mięśni, jak również nad równowagą i stabilizacją. No i oczywiście spalamy sporo kalorii 🙂

Brzmi fajnie! Czy do Twoich zajęć trzeba się wcześniej jakoś przygotować?

Zdecydowanie tak – obowiązkowo trzeba się wyposażyć w uśmiech i pozytywną energię, bo każde ćwiczenie zrobione z dobrym nastawieniem staje się bardziej efektywne! 🙂 A na poważnie, to początkującym zawsze polecam najpierw udać się na jakieś spokojniejsze zajęcia takie jak Pilates, Zdrowy kręgosłup, Zdrofit Harmony, Stretching czy jogę. Dlaczego? Ponieważ na takich zajęciach nabędziemy podstawową świadomość własnego ciała. Dzięki temu łatwiej nam będzie poprawnie wykonywać ćwiczenia w trochę szybszym tempie i z dodatkowym obciążeniem. Nie jest to obowiązkowe, ale warto – dzięki temu będziemy w stanie jeszcze lepiej skorzystać z zajęć TBC.

To cenna rada. Czy to znaczy, że nie ma grup początkujących na TBC?

Nie, nie mamy w swojej ofercie takich grup. Osoba początkująca będzie mile widziana na TBC, ale tak jak pisałam wcześniej – warto wcześniej poćwiczyć na spokojniejszych zajęciach i przygotować ciało do intensywniejszego treningu. Mamy też w ofercie 25-minutowe zajęcia fitness ukierunkowane np. tylko na brzuch – takie zajęcia też będą fajnym wstępem do godzinnego TBC.

Czy powinienem mieć jakiś specjalny sprzęt albo strój?

Obowiązuje wygodny strój sportowy oraz obuwie zmienne. Oprócz tego należy przynieść ze sobą ręcznik, żeby móc go położyć na macie. Ręcznik można też wypożyczyć za opłatą lub kupić w recepcji. Jeśli chodzi o sprzęt, to nasze sale są świetnie wyposażone i nie ma potrzeby przynosić nic więcej.

Torba spakowana, idę na zajęcia. Jak wygląda typowy trening?

Trening zawsze rozpoczynam rozgrzewką, której celem jest przygotowanie mięśni i stawów do późniejszych ćwiczeń. Czasami w rozgrzewkę wplatane są podstawowe ćwiczenia lub prosta choreografia. Zdarza mi się wykorzystywać do rozgrzewki stepy lub piłki. Następnie przechodzimy do głównej części zajęć, gdzie wykonujemy ćwiczenia na całe ciało z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała lub sprzętu dostępnego na sali. Zajęcia kończę krótkim stretchingiem, czyli rozciąganiem – chodzi o to, żeby wyciszyć się po treningu, uspokoić oddech i rozluźnić mięśnie.

Uczęszczam regularnie na Twoje zajęcia. Kiedy i jakich efektów mogę się spodziewać?

Przede wszystkim należy podkreślić, że efekty zależą od wielu czynników. Najważniejsze to systematyczność, zaangażowanie i cierpliwość. Uczęszczając zajęcia TBC przez jakiś czas i ćwicząc na 100% swoich możliwości, na pewno będziemy w stanie zauważyć poprawę wydolności – zmęczenie zacznie pojawiać się później, będzie nam się łatwiej ćwiczyło. Zwiększy się też liczba powtórzeń, które będziemy w stanie wykonać i tolerancja na dodatkowe obciążenie. Mięśnie się wzmocnią i ciało będzie lepiej wyglądać, oczywiście pod warunkiem, że zadbamy również o odżywianie. Poprawi się też nasze samopoczucie oraz postawa. 

Wspomniałaś o odżywianiu. Czy powinienem stosować jakąś specjalną dietę?

Zawsze warto pilnować tego co się je, jednak dieta jest w dużej mierze zależna od celu, który chce się osiągnąć. Jeśli ćwiczysz, bo po prostu lubisz, to nie musisz nic zmieniać w swoim jadłospisie. Natomiast jedząc zdrowo, wybierając żywność jak najmniej przetworzoną sprawiamy, że mamy więcej energii i większą ochotę na podejmowanie aktywności. W przypadku kiedy chcemy schudnąć, musimy dostarczać sobie mniej energii niż wydatkujemy i tu na pewno pomoże liczenie kalorii np. przy pomocy popularnych aplikacji na telefon. Ale nie jest to jednak warunek konieczny – włączenie do diety dużej ilości warzyw i produktów wysokobiałkowych sprawi, że będziemy bardziej i dłużej syci. A jeśli celem jest zwiększenie masy ciała, to analogicznie musimy dostarczyć sobie więcej kalorii, niż jesteśmy w stanie zużyć. Tu z kolei sprawdza się zwiększenie spożycia produktów gęstych energetycznie np. orzechów, nasion, tłuszczy. Dla osiągnięcia optymalnych efektów zawszę rekomenduję konsultację z dietetykiem, który pomoże rozpisać dietę dopasowaną do naszych potrzeb.

Jakie ćwiczenia polecasz jako uzupełnienie Twoich zajęć?

TBC to zajęcia ogólnorozwojowe, ale też intensywne. Dobrym wyborem na uzupełnienie tego treningu byłoby wybranie spokojnych zajęć, czyli Stretchingu, jogi, Zdrowego kręgosłupa, Pilatesu lub naszego autorskiego treningu Zdrofit Harmony. Dzięki temu zadbamy o harmonijny rozwój i świadomość własnego ciała. A to z kolei sprawi, że technika ćwiczeń stanie się jeszcze lepsza.

Myślę, że ta rozmowa odpowiedziała na wiele pytań naszych czytelników – wielkie dzięki!

Cieszę się, że mogłam pomóc! Oczywiście każdego zapraszam na zajęcia TBC, zarówno ja, jak i inni trenerzy, zawsze służymy pomocą!

Zostaw Komentarz