Nie zapominaj o swoim kręgosłupie!

c

Kręgosłup to jeden z ważniejszych elementów naszego ciała. To on odpowiada za utrzymywanie wyprostowanej postawy i pomaga nam zachować równowagę. Jednak siedzący tryb życia oraz rosnąca obecność technologii sprawiają, że coraz trudniej znaleźć osobę, która nie ma problemów z bólem pleców czy kręgosłupa. Jednocześnie wiedza o tym jak o niego dbać i jakich zachowań unikać, wciąż jest stosunkowo niewielka.

 

Siedź aktywnie

Rzeczywistość jest nieubłagana – większość dnia siedzimy. Siedzimy w pracy, siedzimy w samochodzie, siedzimy w domu czytając książkę czy oglądając telewizję. Długotrwałe siedzenie powoduje nadmierny nacisk na dyski międzykręgowe, przez co elementy elastyczne kręgosłupa są gorzej odżywione. Aby zapobiec powstawaniu zmian i zwyrodnień warto zawczasu wdrożyć zmiany, które pozytywnie wpłyną na jego kondycję.

Eksperci w pierwszej kolejności zachęcają do rezygnacji z tradycyjnego krzesła na rzecz piłki. Na początku może to wyglądać zabawnie, jednak siedzenie na piłce niejako zmusza nas do balansowania ciałem, dzięki czemu pobudzamy mięśnie przykręgosłupowe. Podczas pracy pamiętajmy też o regularnym robieniu przerw. Warto co jakiś czas wstać, przeciągnąć się czy wygiąć kręgosłup w drugą stronę. Specjaliści zwracają również uwagę, by trzymać obie stopy na ziemi i unikać zakładania nogi na nogę.

zdrofit_blog_800x525_bebe_190405_1

Odpocznij od telefonu

Do problemów z kręgosłupem coraz przyczyniają się również nowe technologie, a szczególnie smartfony, którym poświęcamy coraz więcej czasu. Naukowcy mówią już o tzw. “syndromie SMS-owej szyi” spowodowanym długotrwałym wpatrywaniem się w ekran telefonu. Przeciętna ludzka głowa waży ok. 5 kg. Gdy pochylamy ją podczas sprawdzania smartfona siła ciążenia rośnie, przez co nacisk na kręgosłup jest taki, jakby nasza głowa ważyła nawet 27 kg. To tak jakby na głowie siedział nam średniej wielkości pies! Aby uniknąć przedwczesnego zużycia się kręgosłupa pamiętajmy, żeby nie pochylać zbytnio głowy podczas korzystania ze smartfonu, a najlepiej po prostu mniej go używajmy. Zyska na tym nie tylko nasz kręgosłup, ale również oczy.

zdrofit_blog_800x525_bebe_190405_2

Ruszaj się z głową!

Eksperci są zgodni, że nie ma lepszego sposobu na zdrowy kręgosłup niż codzienna aktywność fizyczna. Nie chodzi o żaden wyczynowy sport – na początek wystarczy regularny spacer czy prosta gimnastyka. Pozwoli to poprawić ukrwienie organizmu, co z kolei pozytywnie wpływa na elastyczność kręgosłupa i pomaga wzmocnić kości. Gdy już trochę rozruszamy nasze ciało warto wybrać się na basen lub jogę. Wiosną i latem możemy też skorzystać z ładnej pogody i wybrać się na rower lub pobiegać.

Wszystkich, którym zależy na zdrowym kręgosłupie zachęcamy również do odwiedzenia jednego z klubów Zdrofit gdzie prowadzone są zajęcia… “Zdrowy kręgosłup” 🙂 Nasi doświadczeni trenerzy pomogą wzmocnić mięśnie głębokie oraz pokażą jak przyjmować poprawną postawę podczas codziennych czynności. Dzięki temu będziemy mogli dłużej cieszyć się zdrowym kręgosłupem i prowadzić aktywne życie. Na zdrowie!

Zostaw Komentarz