Jak zwiększyć skuteczność treningu

Jak zwiększyć skuteczność treningu

Jak zwiększyć skuteczność treningu?

Aby wykonany trening przyniósł jak najlepsze efekty, konieczne jest właściwe rozgrzanie organizmu przed treningiem oraz porządnie wykonany stretching na koniec.

Rozgrzewka na początek

Odpowiednie przygotowanie organizmu do intensywnego wysiłku jest tak samo ważne jak sam trening, ponieważ pozwala zapobiec ewentualnym kontuzjom i przygotowuje nasze mięśnie oraz stawy na czekający je wysiłek. Dzięki temu ćwiczenia przynoszą znacznie lepsze efekty. Ponadto rozgrzewka nastraja nas pozytywnie do treningu, zwiększa naszą wytrzymałość, dodaje energii i znacznie poprawia krążenie, dzięki czemu nasz organizm jest lepiej dotleniony. Trudno zliczyć wszystkie zalety wykonywania rozgrzewki przed treningiem. Dla bardziej dociekliwych polecamy nasz artykuł szczegółowo opisujący pozytywny wpływ rozgrzewki na stan naszego zdrowia.

Ważne jest, aby rozgrzewkę robić zawsze przed każdym treningiem. Powinna trwać od dziesięciu do kilkunastu minut i obejmować wszystkie partie ciała. Przygotowanie do ćwiczeń można rozpocząć od krótkiego truchtu, który przyspieszy krążenie i dotleni organizm. Przykładowy zestaw ćwiczeń dla rozgrzewki ogólnorozwojowej znajdziecie tutaj. Nie zapomnijcie, aby w czasie rozgrzewki prawidłowo oddychać!

Stretching na koniec

Równie ważne jak rozgrzewka jest właściwe rozciąganie mięśni już po zakończonym treningu. Dzięki temu nasze mięśnie – spięte podczas treningu – wyciągną się i rozluźnią, a także zdecydowanie polepszy się ich ukrwienie i odżywienie. Poprzez regularne wykonywanie ćwiczeń rozciągających zwiększymy wytrzymałość ścięgien oraz długość i elastyczność naszych mięśni, w efekcie czego nasze ciało nabierze smukłości i gibkości 🙂 Stretching wpływa również bardzo pozytywnie na zakres ruchów w naszych stawach, zatem dzięki niemu jesteśmy w stanie utrzymać młodzieńczy wigor przez długie lata. Wykonywanie ćwiczeń rozciągających wpływa również bardzo pozytywnie na nasze samopoczucie – to właśnie dzięki nim poczujemy się zrelaksowani i wypoczęci, nawet po ciężkim treningu!

Pamiętajmy, aby stretching wykonywać powoli, spokojnie przy tym oddychając. Ma on być bowiem przyjemnym zakończeniem treningu i pozwolić delikatnie przejść organizmowi z bardzo wysokich obrotów w stan spoczynku. Wykonując ćwiczenia rozciągające nie wolno w żadnym wypadku przesadzić – nie dociskajmy mięśni na siłę, ponieważ skutkować to może bardzo poważnymi kontuzjami! Unikajmy jak ognia gwałtownego “szarpania” mięśni, a ćwiczenia wykonujmy tylko w takim stopniu, na jaki pozwalają nam możliwości naszych mięśni i stawów. Jedynie regularne i stopniowe ćwiczenia rozciągające – a nie wykonywanie ćwiczeń na granicy naszych możliwości – przyniesie nam pozytywne efekty. Zatem jeżeli nigdy nie praktykowaliście stretchingu z prawdziwego zdarzenia (wykonanie kilku pogłębionych skłonów się nie liczy;) – rozkręcajcie się stopniowo, zaczynając od prostych i delikatnych ćwiczeń.

Prawidłowo wykonany stretching powinien trwać co najmniej kilka minut i obejmować wszystkie ważniejsze partie mięśni. Więcej informacji o zaletach i rodzajach stretchingu tutaj.

Warto wspomnieć, iż za sprawą prawidłowo wykonanego stretchingu zwiększymy i przyspieszymy możliwości regeneracyjne naszych mięśni, dzięki czemu podczas kolejnych ćwiczeń będziemy odczuwać znacznie mniejszy dyskomfort. Czyli krótko mówiąc – zakwasy będą mniej uciążliwe 😉

Teraz już wiecie, jak zwiększyć skuteczność treningów bez zwiększania ich ilości, zatem gorąco zachęcamy do działania!

Zostaw Komentarz